به قلم ؛ حسن اسدنیا ، روزنامه نگار

مجلس و دولت با مخالفت آموزش زبان مادری در مدارس به وعده های خود و دغدغه‌های فرهنگی مردم پشت کردند

طرح «تدریس ادبیات زبان‌های محلی و قومی در مدارس کشور» در نشست علنی (چهارشنبه، هشتم اسفندماه۱۴۰۳ ) مجلس شورای اسلامی مطرح شد اما در بررسی این طرح، حدود ۱۳۰ نماینده مجلس با این طرح مخالفت کردند و حتی نماینده دولت پزشکیان نیز به عنوان مخالف در جلسه حضور پیدا کرد و متاسفانه این طرح تصویب نشد.

تالشان نیوز : طرح تدریس هفتگی دو ساعته ادبیات زبان‌های مادری در مدارس ایران، فرصت مغتنمی بود که به بقا و حفظ زبان های مادری در کشور کمک می کند. آموزش زبان مادری نه تنها به ارتقاء کیفیت آموزشی کودکان کمک می‌کند، بلکه به تقویت همبستگی اجتماعی و فرهنگی در جوامع نیز منجر می‌شود. مجلس و دولت طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، می بایست برای آموزش زبان مادری ساز و کارهای لازم‌ را فراهم کنند.

تدریس زبان مادری در مدارس، یکی از وعده های آقای پزشکیان در شعارهای انتخاباتی بود. نمایندگان مجلس نیز وظیفه دارند به عنوان نماینده اقوام و فرهنگ ها، به جای مخالفت ورزی، به دفاع از زبان مادری و فرهنگ بومی بپردازند.

انتظار می رود با توجه به تغییر رویکرد معاونت ریاست جمهوری در خصوص عدم آگاهی و اطلاع دقیق از جزییات طرح فوق، لایحه فوریتی دولت برای تدریس زبان مادری به مجلس ارائه ‌شود و نمایندگان محترم نیز با درایت و نگاه فرهنگی، طرح فوق را بررسی و تصویب کنند.

همه ما دوستدار کشورمان هستیم، نباید به اصل ۱۵ قانون اساسی با نگاه امنیتی نگریست، توسعه فرهنگ اقوام و اقلیت ها موجب همبستگی و انسجام اجتماعی می شود و تنوع و کثرت زبانی و فرهنگی، فرصتی برای اعتلای ایران است.