تمامی مجموعه‌داران گیلان می‌توانند به صورت رسمی پروانه فعالیت دریافت کنند">تمامی مجموعه‌داران گیلان می‌توانند به صورت رسمی پروانه فعالیت دریافت کنند

تالشان نیوز : ولی جهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تصمیم براساس مصوبه هیات وزیران در سال ۱۳۸۴ تحت عنوان آئین نامه مدیریت، ساماندهی و نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال منقول فرهنگی- تاریخی اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: در روزهای اخیر پروانه فعالیت برای مجموعه‌دار فومنی در روستای کمادل فومن صادر شد که با صدور این پروانه فعالیت ۱۰ مجموعه دار در گیلان فعال هستند.

وی اضافه کرد: مجموعه داران فعال گیلان در زمینه های مردم شناسی، عشایری، سنگ و فسیل و لباس محلی پروانه فعالیت دریافت کرده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه موزه ها و مجموعه‌های خصوصی یکی از مولفه‌های توسعه گردشگری محسوب می شوند، گفت: ۲۵ موزه در گیلان فعال است و ۱۲ موزه تخصصی در استان دایر شده که آخرین مورد در زمان حاضر موزه حصیر بافی روستای فشتکه است.

وی موزه حصیر فشتکه، چادر شب بافی قاسم آباد رودسر، رشتی دوزی، آسیاب ماسوله، جنگ جهانی دوم لاهیجان و پست رشت را برخی از موزه‌های یادشده عنوان کرد و افزود: راه‌اندازی موزه‌های تخصصی در سطح شهرستان‌های مختلف گیلان یکی از اولویت‌های اصلی این اداره‌ کل به منظور انتقال فرهنگ و تمدن غنی مردمان گیلان به نسل‌های آینده و معرفی این ظرفیت‌ها به گردشگران داخلی و خارجی است.

وی با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی برای افزایش مقاصد گردشگری اظهار داشت: ایجاد موزه های تخصصی صنایع دستی علاوه بر معرفی پیشینه صنایع دستی و توجه دادن به گردشگران نسبت به اصالت صنایع دستی، موجب ارتقا کیفیت گردشگری استان می شود.

جهانی، فشتکه خمام را روستایی ممتاز در بحث تولیدات حصیری دانست و بیان کرد: این روستا نخستین روستا در حوزه صنایع دستی استان بود که بر اساس ارزیابی و داوری‌های بعمل آمده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در فروردین ماه سال ۹۶ به عنوان روستای ملی حصیر تایید و ثبت شد و اینک پس از ایجاد موزه تخصصی حصیر در آن درصدد ثبت آن بعنوان میراث جهانی هستیم.

وی عنوان کرد: بیشترین محصولات حصیری گیلان در شهرستان‌های انزلی، رشت، لاهیجان و لنگرود تولید می‌شود و ۷۰۰ حصیربافی در روستای ملی حصیر مشغول به فعالیت هستند.

سبدبافی و حصیربافی به عقیده بسیاری از محققان پس از سنگ تراشی، قدیمی‌ترین هنر و صنعتی است که انسان با آن آشنایی یافته، هنری که منشأ بسیاری از صنایع دستی دیگر از جمله پارچه بافی، گلیم بافی، بامبوبافی، سفالگری و کوزه گری است.

به گفته برخی محققان، بافتن گلیم و قالی و انواع پارچه‌ها از روی سبدبافی و حصیربافی اقتباس شده و قدیمی‌ترین نمونه دستباف به حدود شش هزار سال قبل تعلق دارد.

به گزارش ایرنا، حصیرهای ساخت گیلان و سایر نواحی شمال ایران طرح‌های هندسی دارند که از بافت نی طبیعی یک رنگ پدید می آیند. حصیر در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف بافته می شود و مصارف گوناگونی همچون زنبیل، کلاه، سفره، سبد، آبکش و زیرداغی حصیری است که تقریبا در تمام منازل گیلانی یافت می شود و امروز همین هنرصنعت توانسته در میان رقابت جهانی خود را به عنوان طرحی مدرن در لیست طراحان دکوراسیون معروف امروزی در جای جای جهان به نقش بکشد.

فشتکه در دهستان چاپارخانه بخش خمام از توابع شهرستان رشت است و در راه اصلی جاده رشت – انزلی قرار دارد.