ولی جهانی خبر داد؛

رشد ۷۲ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان | ۱۵ مجوز بی نام در بخش گردشگری صادر شد

به گزارش تالشان نیوز، «ولی جهانی» شامگاه سه شنبه (۱۲ مهر) در برنامه گفت‌وگوی خبری سفر ارزیاب یونسکو به گیلان برای بررسی الزامات ثبت جهانی ماسوله را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ایران برای پیوستن به یونسکو و ثبت آثار خود هر سال یک سهمیه دارد و ماسوله هم از ۱۷ سال قبل مطرح بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اضافه کرد: علاوه بر پیگیری‌های که نمایندگان مجلس از تهران داشتند در اواخر سال ۱۴۰۰ و به تاکید استاندار گیلان جلسه‌ای در استانداری تشکیل شد و قرار شد ماسوله به عنوان سهمیه ایران در یونسکو معرفی شود.

جهانی تصریح کرد: از آنجا که شهر ماسوله به تنهایی نمی‌توانست به عنوان کاندید ثبت جهانی یونسکو مطرح شود بنابراین منظر تاریخی، فرهنگی و تاریخی از شهر ماکلوان تا کوه‌های فومن هم به آن افزوده شد بنابراین در این پرونده بحث میراث معنوی، کوچ روها و موضوعاتی دیگر از این دست هم مطرح است.

وی با بیان اینکه تمام موانعی که مربوط به ثبت جهانی ماسوله بود برطرف شده است، اذعان کرد: ششم مهر امسال که نماینده یونسکو به عنوان ارزیابی این سازمان وارد استان گیلان شد تا ۱۱ مهر در شهر ماسوله حضور داشت و این در حالی است که ایشان پرونده ثبت جهانی ماسوله را از قبل مطالعه کرده بودند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان با تاکید بر اینکه ارزیابی یونسکو رضایت کاملی از بازدیدهای خود داشت افزود: قرار است ارزیاب یونسکو تا دو هفته دیگر گزارش خود از سفر به ماسوله را به مافوق خود ارائه دهد که امیدواریم سال بعد این موضوع در کمیسیون یونسکو مطرح شود و با رأی اعضا ماسوله جزو فهرست آثار جهانی قرار گیرد.

جهانی ادامه داد: از ۱۲۰ سال قبل کاوشهای باستانشناسی در استان گیلان انجام و نزدیک به پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی در این خطه شناسایی شده است که هزار و ۲۰ اثر آن در فهرست آثار ملی قرار گرفته‌اند همچنین سه سایت از جنگل‌های هیرکانی هم در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده‌اند.

وی از مطرح بودن قلعه رودخان به عنوان یکی دیگر از آثار فهرست جهانی یونسکو سخن گفت و با اذعان به اینکه پرونده این اثر سال آینده آماده می‌شود ابراز داشت: مانند شرایط ماسوله، بخشی از ساخت و سازهایی که سرمایه‌گذار مربوطه در قلعه رودخان انجام داده ناهمگون است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان افزود: نزدیک به ۳۰ اثر میراث طبیعی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است علاوه بر آن نزدیک به ۵۰۰ جاذبه گردشگری و طبیعی گیلان مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.

جهانی عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ نزدیک ۵۳ میلیون نفر گردشگر وارد استان گیلان شدند که میزان آن ۱۰۵ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، همچنین ۴۲ میلیون نفر هم در استان اقامت داشتند که نشان می‌دهد گیلان طی این مدت مقصد اول گردشگری کشور بوده است.

وی اظهار داشت: در گذشته گردشگران خارجی تنها به اصفهان، یزد و شیراز سفر می‌کردند اما گیلان در حال حاضر به عنوان مقصد گردشگران خارجی هم شناخته شده و نزدیک به سه هزار نفر گردشگر خارجی در شش ماهه نخست ۱۴۰۱ از آن بازدید کرده‌اند و مجموعا گردشگری خارجی گیلان ۷۲ درصد نسبت به سالهای قبل رشد داشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تصریح کرد: گردشگران خارجی وارد شده به استان گیلان عمدتا از کشورهای عراق، پاکستان، جمهوری آذربایجان، روسیه و چین بوده‌اند.

جهانی وجود سه هزار و ۴۰۰ فقره تأسیسات گردشگری در گیلان را مورد اشاره قرار داد و گفت: از تعهد اشتغالی که در سال ۱۴۰۱ برای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در نظر گرفته شده یعنی نزدیک هزار و ۱۲۰ نفر اشتغال، توانستیم به حدود ۷۰ درصد از تعهدات اشتغال خود در این بخش عمل کنیم.

وی ابراز داشت: نزدیک به ۸۰ عدد از مجتمع‌های گردشگری گیلان در سواحل استان واقع شده بنابراین برنامه‌ریزی‌های انجام دادیم تا در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری دریایی و کشتی‌های کروز مطالعاتی جامع و کامل صورت گیرد که البته این مهم با کمک همه دستگاهای مرتبط حاصل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان افزود: گیلان با داشتن بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ خانه مسافر بعد از مشهد بیشترین خانه مسافرها را در اختیار دارد که البته میراث فرهنگی تلاش کرده با تفویض اختیار بین شهرستانها نسبت به ساماندهی خانه مسافرها اقدام شود که البته این امر زمانبر است.

جهانی با بیان اینکه مشکلات گیلان در حوزه منابع طبیعی و مانعی که این امر در مسیر سرمایه‌گذاری قرار داده است به تهران ارسال شده اذعان کرد: همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گیلان همراه با نمایشگاه، رویدادهای فرهنگی و آئین‌های سنتی استان، آبان ماه امسال در رشت برگزار می‌شود.

وی از صدور ۱۵ مجوز بی‌نام در بخش گردشگری استان گیلان از جمله هتل پنج ستاره مسکن مهر رشت خبر داد و تصریح کرد: امسال نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی برای توسعه صنایع دستی عشایری و روستایی در استان گیلان پرداخت کردیم همچنین سال گذشته اولین موزه عشایری کشور در رضوانشهر راه‌اندازی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روستاهای هدف گردشگری استان گیلان مورد شناسایی قرار گرفتند بنابراین تفاهم‌نامه‌ای را با کمیته امداد منعقد کردیم و چندین روستا هم به عنوان روستاهای پایلوت گردشگری معرفی شدند.