وزیر جهاد کشاورزی؛

بازار برنج نزولی است | بشقاب غذایی ما بسیار گران و پرآب است

به گزارش تالشان نیوز، سید جواد ساداتی نژاد در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، در پاسخ به این سوال که وزارت جهادکشاورزی چه برنامه ای برای کنترل قیمت برنج دارد؟ گفت: چون در فصل برداشت برنج هستیم بازار برنج نزولی است. امسال هم ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم و برنج با کیفیتی نیز تولید شد و این موضوع نیز در کاهش قیمت برنج موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال ممنوعیتی در واردات برنج نداریم ولی با واردکنندگان مذاکره کردیم تا در فصل برداشت توزیعی انجام نشود. همچنین ذخایر خوبی در برنج خارجی داریم و اگر سوداگران بخواهند در این بخش ورود کنند با شرکت بازرگانی دولتی در بازار مداخله خواهیم کرد.

وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: سال گذشته در تولید برنج ایرانی کمبود داشتیم و تقاضا نیز بالا رفت در نهایت قیمت برنج افزایش یافت. امسال ولی بازار برنج متعادل خواهد بود.

وی با بیان اینکه به تولیدکننده و مصرف کننده توجه خواهیم کرد، گفت: سال گذشته قبل از فصل تولید برای اولین بار  قیمت خرید تضمینی برنج را اعلام کردیم و امسال نیز به زودی اعلام خواهیم کرد.

ساداتی نژاد در ادامه با اشاره به اینکه مشکلی در ذخایر و تامین نهاده‌های دام و طیور نداریم، گفت: سامانه بازارگاه خرید و فروش نهاده را بر اساس ارز نیمایی انجام می‌دهد. زنجیره‌ها، وارد کننده‌ها و اتحادیه‌ها نیز می‌توانند به هر میزانی که نیاز دارند واردات انجام دهند. هیچ محدودیتی برای واردات نهاده‌های دامی برای شرکت یا فرد خاصی وجود ندارد و آنها می‌توانند نهاده خود را در سامانه بازارگاه به فروش برسانند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وضعیت تولید دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت:‌ برنامه افزایش تولید دانه‌های روغنی کم آب بر و جایگزینی آنها با گونه های آب بر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است. در این راستا برای  کاشت سویا ۶ میلیون تومان در هکتار یارانه کشت داده‌ایم که این اقدام منجر به افزایش تولید خواهد شد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه مصرف روغن ما بالا است و باید در مصرف اصلاحاتی صورت گیرد، گفت: همچنین باید تنوع سبد مصرف نیز مد نظر قرار داده شود.

 به گفته وی بشقاب غذایی ما بسیار گران و پرآب است و باید برای آن فکری شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مصرف مرغ و گوشت تعادل نداریم، گفت: بایستی در این بخش نیز فرهنگسازی صورت بگیرد. برای مثال ما گوشت گوسفند زیاد مصرف می‌کنیم ولی عمدتا در دنیا گوشت گوساله مصرف می‌شود. ما همچنین می‌توانیم سبد غذایی خود را با محصولات دیگری جایگزین کنیم.

راه‌اندازی رصدخانه کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کسب آمار و اطلاعات یکی از پنج محور دستوری وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: در هر موضوعی اگر آمار دقیقی وجود نداشته باشد نمی‌توان به هدف مورد نظر دست یافت. متاسفانه ما در آمار و اطلاعات بخش کشاورزی دچار ضعف هستیم و این در حالیست که آمار و اطلاعات در حوزه کشاورزی بسیار پر اهمیت است. در این راستا پیگیر راه اندازی رصدخانه کشاورزی هستیم و قصد داریم تا پایان دولت آن را تحویل دهیم. در این رصدخانه اطلاعات کشاورزی ثبت خواهد شد و دقیقا مشخص می‌شود که چه مقدار سطح زیر کشت، چه تعداد دام، طیور و…داریم و میزان تولیدات ما چقدر است.

وزیرجهاد کشاورزی در ادامه اضافه کرد: کمبود یا بیشبود محصولات کشاورزی که با آن مواجه می‌شویم ناشی از دقیق نبودن اطلاعات ما در بخش کشاورزی است. به همین منظور وضعیت پیشرفت رصدخانه کشاورزی را به صورت هفتگی رصد می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه آیا دریافت عوارض صادراتی به صادرات خدشه ای وارد نمی‌کند؟ گفت: بعد از مردمی سازی یارانه‌ها نگاه این بود که صادرات آزاد شود و ما نیز به این سمت حرکت کردیم.  در حال حاضر ممنوعیت صادرات نداریم، ولی با عوارض کنترل بر بازار داریم. عوارض جدیدی در صادرات وضع نشده است. این عوارض دریافتی هم در قانون بودجه آمده است. لذا امکان لغو آن وجود ندارد و مجلس باید پیگیر لغو آن باشد.

موافق واگذاری امور به اتحادیه ها و تشکل ها هستیم

ساداتی نژاد با اشاره به نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در بخش کشاورزی گفت: به شدت با واگذاری کار به تشکل‌ها و اتحادیه‌ها موافق هستیم. موانعی در این مسیر وجود دارد که برخی متعلق به اتحادیه‌ها و بخش خصوصی و برخی متعلق به وزارت جهاد کشاورزی است که بایستی با همفکری این موانع برداشته شود.

 تا پایان سال کمبودی در تامین گندم و آرد نداریم

ساداتی نژاد در ادامه در پاسخ به افزایش سرانه مصرف  آرد و نان در عشایر گفت: در مورد میزان مصرف آرد سرانه ای وجود دارد که شرکت بازرگانی دولتی نیز بر اساس آن عمل می‌کند. اگر در جایی میزان مصرف بالا برود بر اساس اعلام آن استان سهمیه افزایش داده می‌شود و هر جا کمبودی باشد جبران خواهیم کرد. بنابراین هیچ مشکلی در تامین گندم و آرد تا پایان سال وجود ندارد.

از سرگیری صادرات سیب به پاکستان و مرکبات به چین

وی با اشاره به از سرگیری صادرات به برخی کشورها گفت: ۱۶ سال بود که سیب ما به پاکستان به صورت مستقیم صادر نمی‌شد و ابتدا به افغانستان و سپس به پاکستان می‌رفت. توانستیم مشکل صادراتی را در این بخش برطرف کنیم و در حال حاضر مقدمات صادرات سیب به پاکستان، کیوی به هند، عسل و مرکبات به چین، محصولات دام و طیور به عراق و لبنیات به روسیه فراهم شده است.

ساداتی نژاد همچنین اضافه کرد: امسال تولید مرکبات در کشور از مرز ۴.۵ میلیون تن بیشتر خواهد شد که خبر بسیار خوبی خصوصا برای صادرات است.

 وی همچنین به مصرف مرغ سایز نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سلیقه کشور مصرف مرغ سنگین است که باید به سمت مصرف مورد سایز حرکت کنیم. حتی در بازارهای صادراتی نیز مرغ سنگین خریداری ندارد.

حمایت از کشت فراسرزمینی/۲۰درصد اولویت واردات با کشت فراسرزمینی است

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: بی آبی، کم آبی و الگوی کشت از اهمیت بسیاری برخوردار است و کشت فراسرزمینی از دام و طیور گرفته تا تولیدات کشاورزی می تواند در این بخش موثر باشد. در وزارت جهاد کشاورزی اداره کل کشت فراسرزمینی تشکیل شده است شیوه‌نامه کشت فراسرزمینی را تصویب کردیم که تا پیش از این وجود نداشت. این شیوه نامه مصوب و ابلاغ شده است و هرکس بخواهد کشت فراسرزمینی انجام دهد بایستی بر اساس آن عمل کند. در حال حاضر نیز در کشورهای قزاقستان، ارمنستان، روسیه و برزیل و ونزوئلا کشت فراسرزمینی داریم. در بودجه ۱۴۰۱ نیز تا سقف ۲۰ درصد واردات با اولویت کشت فراسرزمینی است. از نظر قانون هم ظرفیت های حمایتی از این بخش وجود دارد.

 وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: جنگ روسیه و اوکراین وضعیت امنیت غذایی را در جهان حساس‌تر کرد. بسیاری از کشورها حتی تغییرات سیاسی داشتند. بسیاری از کشورها به مشکلات بزرگی برخوردند اما در کشور ما حتی با اصلاح یارانه ها هیچ مشکلی در بازار از نظر تامین وجود نداشت.

وی افزود: با وجود اینکه بخشی از تولیدکنندگان سودی هم نداشتند، اما همچنان  تولید کردند. تصمیم به صادرات برای حمایت از تولید است اما ذخایر را هم به حد کافی تامین کردیم. ۳۰ میلیون تخم مرغ نطفه دار را خرید کردیم و ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه به این بخش دادیم و این موارد نشان می‌دهد که بدون برنامه اقدام به صادرات نمی‌کنیم.

وی همچنین به ارائه مشوق‌های کشت و تخفیف آب بها به عنوان ابزاری برای اجرای الگوی کشت و تدوین لایحه آبخیزداری در روز گذشته نیز اشاره کرد.