مدیرکل میراث‌فرهنگی خبر داد:

کشف کوره ذوب فلز و بقایای معماری دوره‌های اسلامی در کاوش‌های باستان‌شناسی کهنه‌ماسوله

به گزارش تالشان نیوز ، ولی جهانی با حضور در سایت تاریخی کهنه‌ماسوله از روند اجرای سومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه بازدید کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در جریان این بازدید، گفت: سومین فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی سایت تاریخی کهنه‌ماسوله پس از انجام فعالیت‌های کارشناسان در دهه‌های۷۰ و ۹۰ از روزهای گذشته آغاز شده است.

جهانی افزود: بیشترین کاوش‌های مربوط به آثار دوره‌های اسلامی پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی انجام شده که نتایج مهمی از جمله در محوطه‌های اسپی‌مزگت، قلعه‌رودخان، قلعه صلصال، شهر تاریخی گسکر و پنج‌پیران لاهیجان حاصل شده است.

او تصریح کرد: قدیمی‌ترین آثار بدست‌آمده در جریان این کاوش‌ها مربوط به مسجد اسپی‌مزگت شهرستان رضوانشهر بوده که با بهره‌مندی از معماری منحصربفرد به عنوان نخستین مسجد شناسایی شده در تاریخ اسلام در استان گیلان شناخته شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: با توجه به ارسال پرونده ثبت منظر فرهنگی-تاریخی شهر ماسوله برای قرارگیری در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو، یکی از بندهای مورد تأکید وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی کهنه‌ماسوله بوده که خوشبختانه با توجه به وجود شواهد بدست‌آمده از کاوش‌های پیشین بخش‌های از سازه‌های مربوط به ذوب فلزات در این محوطه بدست آمده که این امر به منظور تأییدهای نهایی در حال بررسی‌های کارشناسی است.

جهانی با تأکید بر ادامه فصول کاوش‌ها در این محوطه تاریخی گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه تاریخی کهنه‌ماسوله مذاکرات مثبتی با اداره‌کل منابع طبیعی و هلال احمر استان برای اداره این محوطه انجام شده و امیدواریم در آینده و با جذب اعتبارات لازم شاهد بازسازی کارگاه‌های سنتی ذوب فلزات در این سایت‌موزه تاریخی باشیم.