رئیس کل بازرسی گیلان عنوان کرد

خلع ید ۳۳ هکتاری در شهرک های صنعتی گیلان/ ابطال ۲۲ پروانه ساختمانی جعلی

به گزارش تالشان نیوز ، سیف الله مسرور پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه، خبرنگاران را برآیند اراده جامعه و سخنگوی مردم دانست و اظهار کرد: براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی سازمان بازرسی کشور تنها نهاد نظارتی مستقل تحت زعامت رئیس قوه قضاییه است که وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون در دستگاه ها را دارد.

وی دو وظیفه نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون در دستگاه ها را فراتر از ماموریت کشف سوء جریان و برخورد با مفاسد اداری دانست و افزود: عملکرد دستگاه ها را داوری می کنیم.

رئیس کل بازرسی گیلان، توان کارشناسی بالا و برخورداری از قدرت اعمال یافته های مبتنی بر تخطی دستگاه ها را لازمه وظیفه سنگین نظارت و بازرسی دانست و گفت: باید توان و تخصص تشخیص حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون را داشته باشیم.

مسرور، صرف شناسایی آسیب در دستگاه ها را کافی ندانست و عنوان کرد: در کنار برخورد با سوء جریان باید راهکار ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده تخلف و جرم و فساد در دستگاه ها قطعا برخورد می کنیم، ادامه داد: برخورد با مفاسد رسالت جانبی ماست و بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قانون تاکید داریم.

رئیس کل بازرسی گیلان، عدم استقلال مالی و اداری قوه قضاییه را یکی از موانع در مسیر تحقق رسالت بزرگ بازرسی دانست و تصریح کرد: کار قوه قضاییه مستقل است اما در امور مالی و اداری این استقلال وجود ندارد و در جذب نیرو و خرید تجهیزات تابع مجلس هستیم.

وی با تاکید بر لزوم استقلال مالی و اداری جهت تحقق اهداف بازرسی، خاطرنشان کرد: کشف سوء جریان در اختیار بازرسی است، اما هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری وظیفه رسیدگی و مجازات با متخلفات را بر عهده دارد. در واقع نتیجه برخورد با تخلفات از حیطه اختیارات بازرسی خارج است، اما این توقع وجود دارد.

مسرور، توقع از بازرسی را در سه بخش مردمی، رسانه ها و خواص و فرهیختگان دانست و بیان کرد: مردم از بازرسی توقع برخورد دارند. البته برخی از افراد دارای سوء نیت هستند و هر چیز کوچکی را به دستگاه ها ربط می دهند تا با بزرگ نمایی و سیاه نمایی ضعف حاکمیت را القا کنند و افکار عمومی را در مقابل حاکمیت قرار دهند.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۳۰۰۰ گزارش و شکایت مردمی از طریق سامانه ها به بازرسی استان واصل می شود، گفت: علاوه بر رسیدگی به شکایات مردمی، موظف به حداقل ۳۰ مراجعه به دستگاه ها هستیم.

رئیس کل بازرسی گیلان با اشاره به شوک بازار به دنبال آزادسازی یارانه ها و گرانی مرغ و آرد، تصریح کرد: طی دو سال گذشته در بازه زمانی ۲۵ اسفند لغایت ۱۴ فروردین در کف بازار بودیم و محسوس و غیر محسوس بر عملکرد دستگاه ها نظارت داشتیم و ۱۰ گزارش هشداری با موضوع مرغ تهیه کردیم.

وی سال گذشته ۶۵۰ ماموریت خارج از پرونده داشتیم، خاطرنشان کرد: بازرسی استان گیلان طی سال های اخیر سطح علمی و توان کارشناسی پرسنل را ارتقا داده و روش های سنتی را کنار گذاشتیم تا گزارشات مستدل و مستند به مراجع قضایی ارائه کنیم.

مسرور، یکی از دستاوردهای بازرسی استان را جلب اعتماد افکار عمومی و برخی از نهادهای حاکمیتی دانست و افزود: شتاب زدگی و برخورد احساسی در تصمیمات تحت تاثیر افکار عمومی و رسانه های معاند و داخلی برای بازرسی سم است لذا نباید افراد را بدون گزارش مستدل و مستند زیر سوال ببریم.

وی برخورد با مسئول متخلف را افتخار ندانست و عنوان کرد: اگرچه برخورد با کارمندی که مرتکب سوء جریان شده اجرای عدالت است، اما سرمایه انسانی از بین می رود و لذا در سال های اخیر بر پیشگیری از وقوع سوء جریان تمرکز کردیم.

رئیس کل بازرسی گیلان، با اشاره به حضور کارشناسان بازرسی در کمیسیون ها و مجامع معاملاتی دستگاه ها، افزود: سال گذشته ۱۰۷ بار ارسال گزارشات هشداری به دستگاه ها داشتیم، زیرا نمی خواهیم کسی دچار انحراف شود لذا نیمی از توان ما برای پیشگیری(نظارت) و نیمی دیگر برای بازرسی است.

وی با بیان اینکه بازرسی پرونده های ارجاع شده به مراجع قضایی و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری را رها نمی کند، ادامه داد: طی پنج سال گذشته در بالغ بر ۵۲۱ جلسه دادگستری و در ۱۳۰ جلسه دادسرا شرکت کردیم.

مسرور از ارسال ۵۹۵ گزارش اصلاحی به دستگاه ها طی پنج سال گذشته خبر داد و بیان کرد: این گزارشان شامل ۲۳۰۲ پیشنهاد بوده که ۷۰ درصد پیشنهادات اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه در مدت مذکور ۱۳۹ فقره گزارش به دادسراها و مراجع قضایی(پرونده های کیفری) و ۴۰۰ فقره پرونده به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری اعلام جرم کردیم، گفت: در این راستا ۶۵۱ نفر به مراجع قضایی و هیئت ها معرفی شدند لذا بین ۶۰ تا ۶۵ درصد پرونده ها منجر به محکومیت قطعی می شود؛ البته نیروهای سالم موجود در ادارات خیلی بیشتر از مجرمان هستند.

مسرور با بیان اینکه سال گذشته ۶۸ نفر به مرجع قضایی معرفی شدند و ۳۱ نفر محکومیت قطعی گرفتند، متذکر شد: همچنین ۱۵۹ نفر به هیئت های رسیدگی معرفی شدند و برای ۱۱۲ نفر محکومیت قطعی حاصل شد. سال گذشته احکام پنج مدیرکل نیز قطعی و اجرا شد؛ البته دنبال حبس و بازداشت نیستیم.

وی با بیان اینکه طی سه سال گذشته بالغ بر ۳۳ هکتار از اراضی شهرک های صنعتی را به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان خلع ید کردیم، ادامه داد: همچنین بالغ بر ۴۰ مورد معدن غیر فعال به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان سلب صلاحیت شد. در همین راستا اقدام به وصول ۴۳ میلیارد تومانی مطالبات بانک ها و ۴.۵ میلیارد تومانی مطالبات تامین اجتماعی کردیم.

رئیس کل بازرسی گیلان با بیان اینکه طی سه سال گذشته ۲۲ پروانه ساختمانی جعلی را به ارزش ۲۰ میلیارد تومان باطل کردیم، گفت: در جریان بازرسی ها بالغ بر ۹۰۰ هکتار از اراضی ملی استان را که مورد تعرض قرار گرفته بود را رفع تصرف کردیم. در ماجرای رشت الکتریک نیز کار بزرگی صورت گرفته و موفق به احاله زمین ۸.۵ هکتاری این شرکت شدیم که ارزشی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان دارد.

وی با اشاره به راه اندازی کارخانه پوشش رشت، یادآور شد: پوشش از دست رفته و به تلی از خاکستر تبدیل شده بود، اما ورود همزمان دستگاه های نظارتی و قضایی بارقه امید را در گیلان روشن کرد و یک سالن ۸۰۰۰ مترمربعی آماده افتتاح با دستگاه های مدرن بوده و حداقل برای ۱۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

مسرور از احیای چهار شرکت تولیدی تملیک شده توسط بانک به نفع تولیدکنندگان طی سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: براساس آخرین آمار مرکز پژوهش های مجلس استان گیلان دارای رتبه سیزدهم در شفافیت و سلامت اداری است.