جاده اسالم به خلخال؛ مسیری رویایی اما دردناک

به گزارش تالشان نیوز ، زمانی که صحبت از زیباترین جاده های ایران به میان می آید، تنها چند محور هستند که نام آن ها در صدرلیست قرار می گیرد و جاده اسالم و پونل به سمت مراتع تالش و رضوانشهر، همیشه در رتبه‌ی نخست قرار دارند. مسیری زیبا در امتداد جنگل، مراتع سبز و کوهستان های گنبدی شکل که چشم هر بیننده ای را به خود مسحور می کند.

وقتی وارد جاده اسالم به سمت ارتفاعات اسب وونی، چاره سو، کرمان و الماس از توابع شهرستان زیبای تالش حرکت می کنید، مسافران و افراد زیادی را مشاهده خواهید کرد که با دوربین و گوشی های همراه خود مشغول تصویربرداری و ثبت زیبایی های این محور هستند.

این دو محور در واقع، استان گیلان را به استان اردبیل وصل می کند و تردد در این جاده ها موجب رونق اقتصادی و صنعت گردشگری را برای همه ساکنان این مناطق در پی دارد.  طول جاده اسالم تا گردنه الماس تالش که به شهر خلخال منتهی می شود حدود ۷۰ کیلومتر است که سرشار از زیبایی و طراوت می باشد.

جاده اسالم به خلخال؛ مسیری رویایی اما دردناک

اما تمام این زیبایی های شیرین سالهای با تلخی مسیر سفر همراه است. آسفالتهای کَنده شده با چاله های بیشمار که طعم دلچسب مسیر را به عذابی چند ساعته تبدیل می کند، دغدغه سفر از این جاده‌ها است.

علاوه بر گردشگران مردم بومی نیز که هر روزه با این مسیر سر و کار دارند نیز باید تحمل رنج تردد و خساسات مالی به وسائل نقلیه خود را به دوش بکشند.  

 متأسفانه براثر کم توجهی شاهد شکستگی و خرابی بستر آسفالت راه این محور هستیم که لذت سفر را بکام مسافران و گردشگران تلخ کرده است و با یک بار تردد در این محور خودروی مربوطه بشدت آسیب می بیند.

جاده اسالم به خلخال؛ مسیری رویایی اما دردناک

 کامران پوربخشی از رانندگان عبوری منطقه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: چندین سال است که با وانت شخصی خودم در این جاده کار می کنم، ولی به دلیل خرابی بستر راه و بی توجهی مسئولان این امکان از ما سلب شده است و با یک بار سفر در این جاده، خودروی ما بشدت آسیب خواهد دید.

 قاسم احمدی از مغازه داران حاشیه جاده اسالم هم می گوید: خرابی جاده موجب کاهش تردد و حضور گردشگران در این منطقه شده است و کسب و کار ماهم متأثر از همین موضوع با رکود مواجه شده است.

 وی می گوید: جاده اسالم به سمت گردنه المالس، دارای جاذبه دیدنی زیادی است که موجب رونق صنعت گردشگری در سطح شهرستان های اطراف شده است و در طول سال ما شاهد رونق آن هستیم.

جاده اسالم به خلخال؛ مسیری رویایی اما دردناک

 خانم نسیبه راضی از بانوان زحمتکش تالشی به خبرنگار ایرنا گفت: بافت روستایی و وجود کلبه های چوبی در طول این محور، جلوه ی بسیار زیبایی به آن بخشیده است و در برخی روزهای سال، هوای مه آلود آن، زیبایی اش را چندین برابر می نماید.

 بخشدار اسالم هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا، ضمن برشمردن زیبایی های این جاده گردشگری بیان کرد: اگر در فصل بهار، بخصوص ماه های اردیبهشت و خرداد به جاده اسالم به خلخال بروید، با دشتی پر از گل های شقایق مواجه خواهید شد که بسیار خیره کننده است.

 لیلا یاری افزود: برای بهسازی و روکش آسفالت این جاده اقداماتی صورت گرفته که بزودی شاهد اجرای عملیات آسفالت در آن خواهیم بود.

 وی بیان کرد: تردد کامیون ها و وسائط نقلیه سنگین در این محور موجب تخریب بستر جاده می شوند و همین موضوع عمر آسفالت را کوتاه کرده است.

جاده اسالم به خلخال؛ مسیری رویایی اما دردناک

تصویب اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای جاده اسالم

بخشدار اسالم ادامه داد: علاوه بر اجرای عملیات آسفالت و برای پیشگیری از خرابی و شکستگی زودهنگام بستر جاده در این محور، مبلغ ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای زیرسازی و مقاوم سازی لایه های زیرین آسفالت مصوب شده است که این امر موجب افزایش عمر بستر جاده خواهد شد.

البته این اعتبار تصویب شده هنوز در جاده های اسالم و پونل ننشسته است و همچنان مردم محلی باید با شکستگی و ناهمواری اینجاده های زیبا دست و پنجه نرم کنند.

جاده اسالم به خلخال تا نقطه انتهای گردنه الماس در محدوده شهرستان تالش و در مجاورت مراتع سرسبز رضوانشهر واقع شده است، روستاهای ییلاقی لرزه، دشت شقایق های کرمان، روستای الماس، چاره سو، ورگه دره، اسب وونی، متش، چوء ژیه، لمه دشت، گیجاو و خرجگیل از جمله این آبادی ها هستند.