تلاش مسئولان برای حل مشکل؛

یازدهمین روز تجمع مردم سراوان برای جلوگیری از ورود زباله | هزینه چندصد میلیاردی کارخانه زباله سوز

به گزارش تالشان نیوز ، منطقه سراوان ۹ هزار نفر جمعیت دارد که شبانه روز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر برای جلوگیری از ورود زباله به این منطقه تجمع می‌کنند.

۴۰ سال است که زباله‌های شهر رشت و ۷ شهر گیلان به سراوان منتقل می‌شود و ارتفاع زباله‌ها در این منطقه به ۹۰ متر رسیده و مساحت زباله‌های سراوان به اندازه ۲۰ زمین فوتبال است.

مردم منطقه می‌گویند وجود حجم زیاد زباله‌ها، شیرابه‌ها و مگس‌های فراوان سبب شده برخی‌ها بیماری پوستی بگیرند.

یک ماه قبل استاندار گیلان جلسه پسماند استان را در محل دپوی زباله سراوان برگزار کرد تا مسوولان با حضور در این مکان مشکل را بیشتر درک کرده و برای حل اساسی آن چاره اندیشی کنند.

سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات و تصمیمات کشوری استانداری گیلان در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما درخصوص حل مشکل زباله در سراوان گفت: برای حل این مشکل از گذشته چند راهکار در نظر گرفته شد: ساخت کارخانه‌های کود آلی و زباله سوز ۶۰۰ تنی، ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان و بهسازی و پوشش محل دفن زباله.

جواد شفیعی با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری به گیلان گفت: برای نخستین بار در ۴۰ سال گذشته وزیر کشور به سایت زباله سراوان رفت و مشکل را از نزدیک دید و به رییس جمهور گزارش داد.

وی گفت: آقای مخبر معاون اول رییس جمهور ۴ اسفند ۱۴۰۰ خطاب به آقای وحیدی وزیر کشور اعلام کرد در اجرای دستور سفر رییس جمهور به گیلان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی پسماند گیلان اختصاص یابد که ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودحه کشور و ۶۰۰ میلیارد تومان هم از محل منابع شهرداری رشت و سایر شهرداری‌های استان در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ اختصاص یابد.

جواد شفیعی با بیان اینکه روزانه حدود هزار و ۲۰۰ تن زباله رشت و ۷ شهر گیلان وارد سایت سراوان می‌شود گفت: کارخانه کمپوست واقع در منطقه لاکان رشت روزانه قابلیت تبدیل حدود ۲۵۰ تن زباله به کود آلی را دارد که از فردا قرار است در ۲ شیفت کار کند و به این ترتیب هر روز ۵۰۰ تن زباله را به کود آلی تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه ۵۰۰ تن زباله‌ای که به کود آلی تبدیل می‌شود ۲۵۰ تن باقیمانده یا ریجکت دارد گفت: باقیمانده کود آلی این کارخانه کاملا بی بو، خشک، بدون شیرابه و کاملا با محیط زیست سازگار است و قرار است مکانی برای دفن آن در نظر گرفته شود.

جواد شفیعی گفت: برای افزایش ظرفیت و خرید تجهیزات شرکت کود آلی از ۳۰۰ تن در روز به هزار تن، به ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات و تصمیمات کشوری استانداری گیلان در خصوص روند ساخت کارخانه زباله سوز هم گفت: ساخت کارخانه زباله سوز در سفر آقای احمدی نژاد رییس جمهور وقت به گیلان مصوب شد، ولی به دلیل شکایت اداره کل حفاظت محیط زیست ۴ سال مسکوت ماند.

جواد شفیعی گفت: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی و سال ۹۷ بالاخره ساخت این زباله سوز آغاز شد و تاکنون فقط ۲۰ درصد پیشرفت کار دارد.

وی علت کندی اجرای این طرح را تغییر مداوم شهرداران و تخصیص کم اعتبارات در شرایط تحریم عنوان کرد.

سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات و تصمیمات کشوری استانداری گیلان گفت: برای تکمیل ساختمان و تاسیسات کارخانه زباله سوز ۶۰۰ تنی که کد دار هم هست به ۳۷۰ میلیارد تومان اعتبار و برای تجهیزات این طرح به ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

جواد شفیعی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ اختصاص یافته است از تلاش‌ها و نامه نگاری‌های استاندار برای تسریع در تخصیص این اعتبار خبر داد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شورا‌های استانداری گیلان هم درخصوص ساخت تصفیه خانه شیرابه‌های زباله سراوان به خبرنگار صدا و سیما گفت: قرارداد ساخت این تصفیه خانه سال ۹۵ منعقد شد و قرار شد شهرداری زمین مورد نیاز اجرای این طرح را به بخش خصوصی واگذار کند که این کار سال ۹۸ انجام شد و تصفیه خانه هم شهریور ۹۹ با ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه آغاز به کار کرد، ولی پس از ۴۷ روز، تعطیل شد.

مسعود کاظمی علت این تعطیلی را اختلاف بین شهرداری و پیمانکار این طرح عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این تصفیه خانه قادر است ۳ دهم لیتر بر ثانیه شیرابه‌های حاصل از زباله‌های سراوان را تصفیه کند افزود: پیمانکار قول داده تا یک ماه آینده این تصفیه خانه را به مدار بهره برداری برگرداند.

سرپرست اداره کل سیاسی و انتخابات و تصمیمات کشوری استانداری گیلان درخصوص ساماندهی زباله‌های منطقه سراوان هم گفت: بهسازی و پوشش محل دفن زباله سراوان به ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تصفیه شیرابه این منطقه هم به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با این مبلغ اطراف زباله‌ها دیوار شنی کشیده شود و بعد هم تا ۲ یا ۳ سال آینده در منطقه درختکاری می‌شود.