۲ اثر ملی میراث فرهنگی در بخش لوندویل آستارا رونمایی شد

به گزارش تالشان نیوز ، نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در فرهنگسرای لوندویل گفت: باید میراث فرهنگی خودمان را حفظ کنیم و با ثبت و حفاظت از آنها به نسل آینده معرفی کنیم.

غلامرضا مرحبا افزود: نسل امروز ما با آثار تاریخی و فرهنگی کشور ما بیگانه هستند و کشورهای غربی به واسطه رسانه باورها و تولیدات خود را در ذهن و رفتار نوجوانان و جوانان  ما نهادینه می کنند.

وی اضافه کرد: در زمان گذشته در شهرستان آستارا ۱۰ قلعه تاریخی وجود داشت و باید پژوهشگران و محققان پیرامون این آثار تحقیق کنند تا علاوه بر ثبت آنها اطلاعات درستی به مخاطبان وعلاقمندان انتقال داده شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با ثبت آثار طبیعی و ناملموس می توان آنها را به عنوان جاذبه های مهم معرفی کرد و  آبشار بارزاو به عنوان مرتفع ترین آبشار ایران، به شماره ثبت ۶۴۵ و عروسک ویو و باورهای مربوط به آن به شماره ۲۱۹۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: برگزاری جشنواره‌ ها و همایش‌ ها نیز در راستای انتقال سنت‌ ها، باورها و فرهنگ‌ های قدیمی به نسل امروزی و آینده تاثیرگذار است و آموزش و پرورش، مراکز دانشگاهی و آموزش عالی باید در این خصوص پیشگام باشند.

آرمین حیدریان نویسنده و پژوهشگر حوزه ایرانشناسی هم گفت: وَیو در زبان تالشی رایج در شهرستان آستارا به معنای عروس است و عروسک وَیو یکی از صنایع دستی تالشان بومی شهرستان آستارا و جزئی از فرهنگ اصیل مردم این منطقه است.

وی افزود: این عروسک، ریشه در اساطیر باستانی تالشان آستارا بویژه اهالی روستای کوته کومه لوندویل دارد و به صورت متمرکز تنها در آن روستا ساخته می شود.

وی اضافه کرد: این عروسک و باورهای پیوسته با آن از زمان های بسیار دور باقی مانده و به نسل امروز رسیده و نماد قدرت، میهن پرستی، ایستادگی و شکیبایی بالای دختران این دیار در برابر سختی ها و مشکلات است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان، حاشیه دریای خزر، مرز جمهوری آذربایجان و همسایگی استان اردبیل واقع شده است.