معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد

کشت قراردادی برنج در ۲۰ هکتار از شالیزارهای گیلان در انتظار ابلاغ

به گزارش تالشان نیوز : معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: انجام کشت قراردادی برنج در ۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به ما اعلام شده و منتظر ابلاغ هستیم.

علی موسوی در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت کشت قراردادی برنج در استان اظهار کرد: هنوز منتظر ابلاغ برای انجام کشت قراردادی برنج هستیم و مقرر شده است در ۲۰ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان این نوع کشت انجام شود.

وی افزود: هدف از اجرای کشت قراردادی این است که تامین نهاده ها از قبیل کود و سم برای کشاورز صورت گیرد.

موسوی ادامه داد: سالهای گذشته کشت قراردادی برای محصولاتی چون گندم، جو، کلزا و… انجام شد و در وزارتخانه تصمیم گیری شد که این نوع کشت برای برنج نیز انجام شود که هنوز به استان گیلان ابلاغ نشده است.

کاهش خرده مالکی شالیزار از دستاوردهای کشت قراردادی برنج

معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشت قرارداری علاوه بر کاهش هزینه تولید برنج موجب کاهش خرده مالکی ها می شود و مشکلات را در این خصوص کاهش می دهد.

وی بیان کرد: در کشت قراردادی یک فرد یا یک شرکت در سطح وسیع می تواند در کاشت و داشت برنج نظارت فنی داشته باشد و کود و نهاده را نیز تامین کند و به این ترتیب فشار مالی به کشاورز در مراحل تولید برنج وارد نمی شود.

موسوی یادآور شد: کشت قراردادی برنج فقط مختص به یک شهرستان نیست و در همه شهرستانهای گیلان قابل انجام است.

کشت ارقام بومی و پرمحصول در برنامه های کشت قراردادی گیلان

وی با اشاره به اینکه کشت قراردادی در دنیا مرسوم است، خاطرنشان کرد: در کشت قراردادی هم ارقام بومی و هم ارقام پر محصول در گیلان کشت خواهد شد.

موسوی اضافه کرد: چندی پیش دستورالعمل کشت قرارداردی برنج به استان داده شد که در گیلان اصلاحاتی بر روی آن انجام شد و هم اکنون منتظر ابلاغ نهایی هستیم.

معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با اجرای کشت قراردادی دیگر کشاورز برای تامین کود نگرانی نخواهد داشت.

گرانی کود پتاس موجب افت محصول برنج در گیلان شد

وی با اشاره به اینکه کودها به خصوص کود پتاس برای مقاومت ساقه برنج در برابر ورس بسیار اهمیت دارد گفت: سال گذشته با گران شدن کود برخی برنجکاران گیلانی نتوانستند کود پتاس بخرند و به این ترتیب شاهد کاهش عملکرد محصول شدیم و حتی در برخی از شالیزارها افت محصول ۱۳ تا ۱۵ درصدی گزارش شد.