حواشی قطع و سربرداری درختان خطر آفرین در صحن شورای شهر تالش

به گزارش تالشان نیوز موضوع قطع و سربرداری درختان خطر آفرین که توسط شهرداری تالش از حدود دو ماه گذشته در سطح شهر آغاز شده است

مدتیست که به محل بحث و تبادل نظر شهروندان کسبه و بازاریان و فعالین اجتماعی تبدیل شده است.

از نیم تنه بری درختان تا ارتفاع بالای سربرداری ها تا قطع درختانی که به نظر خطر آفرین نمیرسیدند !

البته که این انتقادات در پی وقوع تند باد تالش به سبب کاهش آسیب های ناشی از افتادن احتمالی شاخ و برگ های درختان به محل تمجید از تصمیم شهرداری تالش تبدیل شد.

حواشی آرامش پس از تند تالش

اما پس از ارامش بعد از طوفان ، اینبار حواشی مربوط به این موضوع به صحن شورای شهر راه پیدا کرد و برخی از اعضای شورای شهر نظرات و انتقادات و پیشنهادات خود نسبت به ادامه روند سربرداری و قطع درختان خطر آفرین اعلام داشتند.

لازم به توضیح است که مطابق قرار داد پیمانکار منتخب شهرداری ، قرار بوده تمام اخال و گردبینه حاصل از عملیات سربرداری و قطع درختان خطر افرین که در مرحله اول ۶۱ اصله درخت بوده ،  با نظارت شهرداری به محل دپوی تعیین شده حمل شده

و پس از باسکول و با پرداخت قیمت تعیین شده به شهرداری ، نسبت به خروج اخال و گردبینه از محل دپو اقدام شود.

تخلف پیمانکار

بنابر گزارش یکی از کارشناسان شهرداری تالش پیمانکار در چندین مورد نسبت به انتقال اخال و گردبینه های جمع اوری شده به محل دپوی شهرداری اقدام نمیکند که این موضوع مورد بررسی و اعتراض برخی از اعضای شورای شهر قرار میگیرد.

صدور مجوز سربرداری ۳۹۱ اصله درخت خطر آفرین

از شواهد چنین برمیاید که شهرداری تالش پس از اتمام سربرداری و قطع ۶۱ اصله درخت خطر افرین، مجوز قطع و سربرداری ۳۹۱ درخت خطر افرین دیگر را نیز اخذ نموده و بزودی نسبت به این امر اقدام خواهد کرد.

عبداله حسین پور در جلسه ی شورای شهر تالش که با حضور شهرام غنی زاده شهردار تالش برگزار شد با بیان اینکه مخالفتی با رفع خطر و آرامش شهروندان نداریم اظهار داشت :

همواره باید صرف و صلاح و حفظ بیت المال و حقوق شهرداری در تصمیمات ما لحاظ شود.

وی افزود: با ارزیابی که به همراه مسئول فضای سبز شهرداری تالش از درختان مورد نظر که جملگی در وضعیت خطر افرین نیستند داشتیم به نظر میرسد قیمت فروش چوب های حاصل از سربرداری و قطع درختان با قیمت ارزیابی کارشناسان شهرداری تفاوت قابل توجهی دارد

که این تفاوت قیمت در این حجم از چوب و اخال حاصله رقمی قابل توجه میباشد.

نگرانی خشک شدن درختان

بهزاد پورپناه نیز با انتقاد از ارتفاع سربرداری های درختان عنوان داشت : به نظر میرسد ارتفاع سربرداری غیر کارشناسی بوده و امیدوارم درختان خشک نشوند وی تاکید داشت :  در ادامه سربرداری ها نظر کارشناسان امر لحاظ شود.

فیروزه اردویی خزانه دار شورای شهر تالش با تاکید بر تسریع ادامه سربرداری درختان خطر آفرین گفت : بسیاری از درختان مورد نظر پوسیده هستند و امکان دارد در فصل سرما و بارندگی احتمالی برف خطراتی برای مردم ایجاد کنند بنابراین پیشنهاد میشود با ترک تشریفات هرچه سریعتر این امر محقق گردد.

بهروز علی بابایی و هادی رحیمی نیز ضمن رد انتقادات عبداله حسین پور ، قیمت پایه کارشناسان شهرداری برای برگزاری مزایده سربرداری های درختان جدید نشانه گذاری شده را مناسب با قیمت بازار دانستند.

وحید یوسف زاده عضو دیگر شورا نیز خواستار بررسی مجدد قیمت کارشناسی شد.

شهردار تالش در پایان با بیان اهمیت سربرداری درختان خطر افرین برای امنیت جان شهروندان و جلوگیری از آسیب های احتمالی خواستار همراهی اعضای شورای شهر و صدور مجوز های لازم شد.

غنی زاده با اشاره به تخلف یک و نیم تنی پیمانکار قبلی در حمل چوب حاصل از سربرداری درختان عنوان داشت :

با توجه به گزارشات همکاران شهرداری تالش نسبت به جریمه دو برابری پیمانکار اقدام کرد و همچنین دادخواستی را به این منظور تقدیم دستگاه قضایی داشته است.

شهردار تالش با تشریح شرایط خاص و تفاوت عملیات سربرداری درختان در سطح شهر با باغات گفت :

واگذاری اخال و گردبینه به صورت مزایده انجام میشود و بالاترین قیمت ارایه شده از سوی پیمانکاران لحاظ خواهد گردید تا حقوق شهرداری محفوظ بماند.

تصویب قیمت پایه کارشناسی شده شهرداری

در پایان جلسه با رای موافق بهروز علی بابایی فیروزه اردویی هادی رحیمی و رسول برهانی با صدور مجوز سربرداری ۳۹۱ اصله درخت خطر افرین با قیمت پایه ۲۱۰۰ تومان در کیلو موافقت گردید تا شهرداری تالش نسبت به اخذ پیمانکار و انجام تشریفات اداری اقدام کند.