یک سفر و اظهارات متناقض!

فراموشی جبران خسارت آسیب دیدگان تند باد تالش در حضور استاندار گیلان


به گزارش تالشان نیوز روز شنبه ۱۱ دی ماه استاندار گیلان به همراه هیئتی از مدیران کل و معاونین خود به منظور بررسی میزان خسارات وارده بر اثر تند باد ۳۰ آذر و همچنین بازدید از برخی پروژه های زیرساختی شهرستان همچون پل اسالم و کمربندی ، در تالش حضور پیدا کرد.

سفر استاندار گیلان به تالش در حالی اتفاق افتاد که ۱۲ روز از تجربه یک شب بسیار سخت بر مردم تالش و خسارات قابل توجه آن گذشته بود که این امر انتقادات بسیاری را در میان مردم و اصحاب رسانه به همراه داشت.

تا آنجا که امام جمعه تالش نیز نسبت به این موضوع لب به انتقادات تندی گشود. اسداله عباسی در پایان سفر خود در جمع خبرنگاران به اقدامات و تمهیدات انجام شده در حین و بعد تند باد پرداخت .

استاندار گیلان در حالی به انتقاد از تاخیر حضور خود در تالش پاسخ داد که تاکید داشت علاوه بر انکه لحظه به لحظه اخبار تااش را با فرماندار این شهرستان رصد میکرده بلکه در غیاب خود مدیر ستاد بحران و معاون عمرانی را برای بررسی و رسیدگی به مشکلات ناشی از تند باد ، به منطقه ارسال داشته است .

بررسی تاریخ دقیق حضور مدیران مورد اشاره استاندار گیلان نشان میدهد علی رغم ادعای اسداله عباسی ، امیر مرادی مدیر ستاد بحران استانداری گیلان ۴ روز بعد از بحران و عباس صابر معاون عمرانی ایشان ۵ روز پس از بحران بی انکه به تالش سفری داشته باشند تنها از مناطق اسیب دیده شهرستان ماسال بازدید به عمل آوردند.

البته گفتنیست که مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان در ساعات اولیه تند باد با توجه به وخامت و شدت اسیب به زیر ساخت های برق شهرستان با اعزام نیروهای کمکی در تالش حضور پیدا کرده بود.

اختصاص درختان ریشه کن و باد افتاده به افرادی که منازل مسکونی آنان در طی طوفان دچار آسیب جدی شده است یکی از محور های گفتگوهای استاندار و نماینده تالش با مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان بود.

حسن محمدیاری نماینده تالش در گفتگو با اسداله عباسی همانطور که در نطق خود در مجلس شورای اسلامی بیان داشته بود خواستار تخصیص چوب های استحصال شده ی حاصل از افتادن و ریشه کن شدن بر اثر تند باد به خانوار آسیب دیده و کم برخوردار شد و از اجرایی شدن این موضوع با توجه به پیگیری های خود و تصمیمات ستاد بحران خبر داد .

اما استاندار گیلان در جمع خبرنگاران ضمن رد این موضوع عنوان داشت تخصیص درختان بادافتاده و ریشه کن بنابر بر ممنوعیت دستگاه های نظارتی نمیتواند به مردم اختصاص پیدا کند بلکه این درختان به مزایده گذاشته میشود و در نهایت قرار است بخشی پول آن توسط خزانه در اختیار استان قرار بگیرد تا ما بتوانیم از این محل برای جبران خسارت اقدام کنیم.

استاندار گیلان در حاشیه این سفر از یک مجتمع سردخانه و بسته بندی محصولات کشاورزی نیز بازدید نمود و در گفتگو با خبرنگاران به دیدار هایش با معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و سفیر ایران در روسیه و سفیر روسیه

در خصوص رفع مشکلات مربوط به زنجیره ی تولید تا بسته بندی و عرضه محصولات کشاورزی به خصوص کیوی اشاره داشت و گفت : اجازه نخواهیم داد به کشاورزان لطمه ای وارد شود!

این بخش از صحبت های استاندار گیلان نیز زمانی بیان شد که با توجه به سوداگری دلالان و عدم نظرات مدیریت جهاد کشاورزی استان سهم باغداران کیوی غرب گیلان از رایزنی های ایشان ، میلیاردها تومان ضرر مالی بود

و انتظار میرفت ایشان در زمان بحران جدی در خصوص وضعیت عرضه و تقاضای محصول کیوی در شهرستان حضور پیدا کرده و نسبت به حل و کاهش آسیب به کشاورزان اقدامات لازم را انجام میرساندند.

نکته ی بعدی که در سفر چند ساعته استاندار گیلان به تالش قابل اشاره است عدم تشکیل شورای اداری یا جلسه ی ستاد بحران میباشد تا بدین وسیله نتایج سفر و دستورات استاندار گیلان رسمیت پیدا کند.

به نظر میرسد در سفر استاندار گیلان به تالش که به بهانه تند باد حاصل شد رسیدگی عملیاتی به مشکلات مردم آسیب دیده مغفول واقع شد.

بررسی های غیر رسمی نشان از آن دارد بیش از ۱۰۰ سربندی خانه در تالش بر اثر تند باد به طور کامل تخریب شده است که عمدتا از خانوار کم برخوردار و روستایی میباشند.

حسن محمدیاری نماینده مردم تالش در مجلس در حالی بر اختصاص چوب درختان باد افتاده به مردم تاکید داشت که از اساس چنین موضوعی نه اجرایی و نه عملیاتی و نه مورد پذیرش مراجع قانونیست.

به طور قطع در موارد بحران همچون تجارب گذشته تخصیص وام بلاعوض که در اختیار ستاد مدیریت بحران به ریاست استاندار گیلان است میتواند گره گشای مشکلات مردم باشد که تاکنون هیچ اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته نشده است.

در کنار تلاش مدیران شهرستانی که سعی داشتند وضعیت را در ساعات اولیه به شرایط عادی بازگردانند اما  آنچه که در بحران تند باد تالش جهت جبران خسارات دیده شد مشابه هر آشفتگی بود جز مدیریت بحران !