تسهیلات ودیعه مسکن در گیلان؛ متوقف در ایستگاه اعتبارات

تالشان نیوز :به گزارش ایرنا، ودیعه مسکن از جمله طرح هایی بود که در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا که آسیب جدی به بخش درآمد خانواده ها وارد کرد و افزایش به یکباره بهای رهن و اجاره مسکن در نیمه نخست سال گذشته، مطرح شد و در همان زمان نیز کلید خورد.

براساس این طرح برای مستاجران تسهیلات ارزان قیمتی در نظر گرفته شد که میزان آن بسته به شهرهای مختلف، متغییر است. دولت برای سال جاری در کلانشهرها تا سقف ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای پرجمعیت نیز تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه در نظر گرفته است.

با وجود اینکه این تسهیلات در چند نوبت پرداخت شد، اما از تابستان امسال تاکنون در استان گیلان متوقف گردید و بسیاری متقاضیان که که ماههاست از زمان ثبت نام آنها می گذرد موفق به دریافت این تسهیلات نشده اند.

در حالی شاهد توقف طولانی مدت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان نیازمند در گیلان هستیم که یکی از شروط دریافت این وامها ضرب الاجل ۶ ماهه از زمان عقد قرارداد با مالکان است و پس از این زمانبندی عملاً فرد مذکور قادر به دریافت تسهیلات نیست.

هجوم به یک بانک و توزیع نامتناسب اعتبارات میان شعب

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای گیلان در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر علت عدم پرداخت وام ودیعه مسکن به ثبت نام کنندگان در زمان کنونی گفت: در زمان ثبت نام، متقاضیان می توانستند یکی از ۱۳ بانک تعیین شده را برای دریافت وام خود انتخاب کنند اما بودجه اختصاص داده شده متناسب با تعداد ثبت نام کنندگان نبوده است.

سید رسول میرخلفی افزود: به طور مثال از ۳۱ هزار نفر ثبت نام کننده برای دریافت وام ودیعه مسکن در استان ،۱۲ هزار و ۸۰ نفر بانک ملی را انتخاب کرده اند.

وی سهمیه بانک ملی در استان را برای پرداخت وام طی سالجاری یکهزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: تمامی اعتبار اختصاص یافته جذب و به متقاضیان پرداخت شده است و بر همین اساس تاکنون به ۶ هزار و ۳۰۰ نفر وام ودیعه مسکن پرداخت شد و با تامین بودجه به سایر ثبت کنندگان نیز پرداخت می شود.

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار کمترین ثبت نام کننده بین بانک های عامل مربوط به بانک گردشگری با ۲۸۰ متقاضی در استان بوده است.

امکان تغییر نام بانک در سامانه برای متقاضیان وجود دارد

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای گیلان همچنین اعلام کرد که متقاضیان می توانند از طریق سامانه بانک و شعب مورد نظر خود را تغییر دهند و اظهار داشت: اگر شرایط طوری بود که وقتی اعتبار بانکی پایان یافت دیگر اجازه انتخاب بانک را نداشتند این امر می توانست به ثبت نام کنندگان در انتخاب شان برای دریافت سریعتر وام کمک کند.

میرخلفی افزود: بر اساس قانون؛ هر شخصی می تواند فقط یک بار از وام ودیعه مسکن استفاده کند یعنی اگر سال گذشته کسی ۱۵ میلیون تومان ودیعه مسکن دریافت کرده است با افزایش این وام طی سالجاری نمی‌تواند مابه‌تفاوت آن را دریافت کند.

تغییرات بی‌فایده برای متقاضیان ودیعه مسکن در گیلان

باوجود اینکه دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانکهای استان، بانک گردشگری را با کمترین میزان متقاضی معرفی می‌کند و تغییر بانک را در سامانه یکی راههای مناسب جهت دریافت به موقع تسهیلات می داند، اما اظهارات برخی از متقاضیان از بی فایده بودن این اقدامات حکایت می کند.

یکی از شهروندان رشتی که تیرماه امسال اقدام به اجاره خانه کرده بود به خبرنگار ایرنا گفت: زمان عقد قرارداد من با مالک تیرماه امسال بود که پس از گذشت حدود ۱۰ تا ۲۰ روز در سامانه ودیعه مسکن ثبت نام کردم.

وی افزود: با وجود اینکه حدود ۲ ماه پیش اطلاعاتم تکمیل شد و در سامانه بانک ملی یکی از شعبات شهر رشت را انتخاب کردم، اما پس از چندین بار مراجعه موفق به دریافت تسهیلات نشدم و هربار مسئولان بانک اذعان داشتند که اعتبار برای این تسهیلات به شعب تخصیص داده نشد.

این مستاجر اهل رشت با بیان اینکه به من گفتند بانک مورد نظرم را در سامانه تغییر دهم ادامه داد: پس از آن در سامانه، بانک مقصد برای دریافت ودیعه را نیز تغییر دادم، اما باز هم نتیجه همان بود و بانک مورد نظر اعلام کرد که اعتبار مورد نظر تخصیص داده نشد.

شهروند مستاجری دیگر نیز به خبرنگار ایرنا…