از هجوم مسافرین و مراسمات عروسی تا عزا و عزاداری ماه محرم

سلامت جامعه عنصر مغفول در رفتارهای اجتماعی مردم

به گزارش تالشان نیوز : در این روزها چه بسیار پیام ها و خبر ها که از هجوم مسافرین به روش های مختلف و عجیب و غریب به گیلان و بازگرداندن انان خواندیم و به انتقاد از این وضعیت فرهنگی جامعه نشستیم و از هموطنان خود گلایمند شدیم که چرا تا این حد در این شرایط حاد کرونایی نسبت به سلامت جامعه احساس بی مسئولیتی میکنند!


به نظر میرسد اکنون وقت ان رسیده بعد از اعلام انزجارمان از رفتار مسافرینی که برای شکستن مقررات منع تردد دست به هر کاری که لازم بود زدند ،نسبتِ اعمال و رفتار خود را با وظیفه و مسئولیت اجتماعیمان ، در قبال زحمات کادر بهداشت و درمان و سلامت جامعه ، بسنجیم ؟

مقررات حاکم بر مراسمات عزاداری

متاستفانه پیک پنجم کرونا همچون سال گذشته حضور مردم در مراسم عزاداری ماه محرم را تحت شعاع قرار داده است و ستاد ملی مبارزه با کرونا مقرراتی از جمله ممنوعیت برگزاری مراسم عزاداری در فضای سربسته و دسته روی و اجرای مراسم طبل و سنج و غیره را متناسب با شرایط حاکم بر مراسمات عزاداری وضع کرد.

که همه ی مراجع ، شخصیت های دینی و مذهبی از جمله رهبر انقلاب بر اجرای آن تاکید داشتند.


با این همه که شهرستان تالش از ابتدای شیوع بیماری کرونا جزو شهرهای پر تلفات بوده و بسیاری از مردم ، عزیزان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند اما از روز گذشته شاهد دسته روی و طبل و سنج زنی و تجمع متمرکز و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی در برخی مساجد و دسته روی ها بودیم ان هم با دسته جاتی که در ان کمترین رعایت پروتکل ها هم دیده نمیشد.


البته که این بی توجهی به قانون و سلامتی مردم شامل همه مساجد نبود اما متاستفانه این اهمال در اجرای قانون توسط مساجدی صورت پذیرفت که جزو مهمترین و بزرگترین مراکز دینی و مذهبی شهرستان میباشند در حالی که انتظار میرفت هیات امنای این مساجد خود الگوی رفتاری برای مردم تحت عنوان عزای سلامت باشند‌.

قانون گریزی وجه اشتراک پدیده های اجتماعی


حال با مقایسه دو پدیده ی هجوم مسافرین به گیلان ، با دسته بری و تجمعات بدون رعایت نکات بهداشتی در مراسمات عزاداری ماه محرم، میتوان به این نتیجه رسید که بی مسئولیتی اجتماعی و قانون گریزی و مخاطره انداختن سلامت جامعه وجه اشتراک رفتارهای اجتماعی امروز جامعه است.


باشد که یکی ابزاری برای تزکیه نفس و ساختن اخرت خوانده میشود و دیگری برای استراحت نفس و استفاده از دنیا !
 

با هر یک از این نگاه ها باز لازمه ترقی جوامع انسانی سلامت جامعه است که از نگاه مردم به خطر افتادن آن قابل پذیرش نیست حال گردشگری باشد یا عروسی ، عزا باشد یا عزاداری.


حال ما که در طی این چند روز حسابی از خجالت آن دسته از مسافرین بی ملاحظه که قصد سفر به گیلان داشتند درآمدیم و با بازگرداندن انان احساس فخر و غرور کردیم امروز باید به قضاوت رفتار خود بنشینیم چرا که این گردشگران نیستند که هر روز سلامتمان را به خطر می اندازند بلکه بسیاری از مخاطرات امروز جامعه حاصل رفتارهای اجتماعی خود مردم است.


با این تفاوت که در منع ورود مسافرین به گیلان پلیس حضور داشت و در سایر مراسمات جامعه ، از جمله تجمعات خانوادگی و تفریحی، عروسی و عزا و عزاداری ماه محرم ، نظارت بر دوش خود مردم است.

مردم پلیس خوبی نیستند


بررسی رفتاری مردم در طول شیوع بیماری کرونا در همه این پدیده ها از برگزاری عروسی های هزار نفری و تجمعات خانوادگی در کنار ساحل گرفته تا مراسمات عزا و عزاداری این روزها خود نشان دهنده آن است مردم پلیس خوبی برای رفتارهای هنجار شکنانه خود نبودند.


متاستفانه مرگ روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از هموطنان که امروز در نگاه مردم تنها به یک عدد بی جان مبدل گشته خود زنگ خطریست برای ادامه رفتارهای نابه هنجار جامعه


در حالی که تصور کنید در طی برخی حوادث ، از جمله سقوط هواپیمای اوکراینی که کل جامعه ایران را به عزا کشاند تنها ۱۷۶ نفر فوت شدند !

نمیتوان سلامتی جامعه را معطل کرد


در چنین شرایطی که دولتمردان نه تنها هنوز نتوانستند علی رغم وعده هایشان ابزار واکسیناسیون مردم را فراهم کنند بلکه در برخی مواقع نیز با وضع قوانین غلط خود عامل شیوع بیشتر بیماری میشوند،


نمیتوان امید به ناکارامدی شان بست و سلامت خود و جامعه را به مخاطره انداخت بلکه باید بیش از پیش سعی داشت تا با رفتارهای خود متضمن سلامت جامعه و خانواده باشیم.