ناصر عاشوری نماینده ادوار مجلس

هیات نظارت استان گیلان خود را جای شورای نگهبان دیده

یادداشت ناصر عاشوری در خصوص روند بررسی صلاحیت ها شورای نگهبان در گیلان ؛

هیئت نظارت استان گیلان خود را جای شورای نگهبان دیده . و بر اساس اصل ۹۸ و اصل ۹۹ قانون اساسی ، نظر استصوابی داده که خلاف قانون است .

در پی حاشیه های اخیر در بحث بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها در سطح استان گیلان . ناصر عاشوری ؛ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق هیئت نظارت بر انتخابات شوراها در استان . طی یادداشتی کوتاه به موضوع واکنش نشان داده اند. در این یادداشت آمده است :

« هدف از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا ، پر رنگ نمودن نقش مردم در امورات شهری و روستایی بوده . و در راستای تعیین صلاحیت ، قانونگذار مسأله نظارت را بر عهده نمایندگان محترم مجلس گذاشته است.

متاسفانه برخلاف نص صریح قانون ، شاهدیم که تعدادی از افرادی که از طرف مراجع چهارگانه مورد تأیید واقع شده اند . صلاحیت شان از طرف هیئت اجرایی و نظارت نیز مورد تأیید قرار گرفته . مجدداً مورد بررسی واقع شده و بدون مستندات قانونی ، رد صلاحیت شده اند.

برخلاف قانون ، هیئت نظارت استان ؛ خود را جای شورای نگهبان دیده . و بر اساس اصل ۹۸ و اصل ۹۹ قانون اساسی ، نظر استصوابی داده است. یعنی بدون مستندات قانونی با آبروی افراد بازی نموده و آنان را رد صلاحیت و یا عدم احراز زده . در حالیکه لازم به ذکر است این اصول مختص شورای محترم نگهبان بوده . و قابلیت تسری برای سایر هیئت های نظارت را ندارد.

مردم عزیز شاهدند برخلاف ادعاها در مصاحبه های انجام شده مبنی بر اجرای دقیق قانون . دقیقاً بر خلاف قانون در سطح استان گیلان عمل نموده اند.

امیدوارم نمایندگان محترم عضو هیئت نظارت انتخابات شوراها در استان گیلان ، در فرصت باقی مانده ، طبق قانون عمل نموده و از حقوق داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا که از موکلین آنها هستند ، دفاع نموده و از آنانی که حق شان ضایع گردیده است ، اعاده حیثیت نمایند.

انتخابات آزاد و عادلانه ، بستر مطمئنی برای دموکراسی و روشی سالم و مسالمت آمیز برای رقابت های سیاسی است که مشارکت گسترده مردم را می طلبد و باید زمینه ای ایجاد کنیم تا مردم به صورت آزاد و آگاهانه ، با مشارکت گسترده ، نمایندگان خود را درشوراها انتخاب کنند».