دوگانگی احراز صلاحیت شورای شهر و روستا در حوزه انتخابیه محمدیاری

تخلف هیات نظارت شهرستان تالش یا نظارت استصوابی هیات مرکزی ؟

به گزارش تالشان نیوز پس از اتمام فرصت قانونی هیات عالی نظارت استان . در خصوص رسیدگی به اعتراض کاندیداهای رد صلاحیت شده . ۸ نفر از کاندیداهایی که توسط هیات نظارت شهرستان تالش رد صلاحیت شده بودند . به صحنه رقابت بازگشتند که پیشتر در گزارشی تفصیلی با عنوان رفوزه شدن اعضای هیات نظارت شهرستان تالش بدان پرداخته شد.

اما اینبار این نهاد نظارتی به نحوی دیگری به سوژه طنز در میان شهروندان تبدیل شده است.


خبر ها از هیات نظارت مرکزی حکایت از آن دارد . که در اتفاقی نادر این هیات نسبت به نحوه ی تایید صلاحیت ۵ نفر از کاندیداهای شورای شهرهای تالش . در هیات نظارت شهرستان حساس شده و بر اساس ماده ۶۳ نظر به رد صلاحیت آنان داده است .!!!

میتوان گفت در صورت صحت این اخبار و ابلاغ رسمی این رد صلاحیت ها . در واقع هیات نظارت شهرستان که ضامن سلامت انتخابات حساس ۱۴۰۰ خواهد بود . در ۱۳ مورد دچار خطای فاحش در تایید و رد صلاحیت کاندیداهای شورای شهرهای تالش شده است . که در نوع خودش اماری قابل تامل می باشد !

این حواشی بر شمرده شده واکنش حسن محمدیاری نماینده حوزه انتخابیه مردم تالش در مجلس را هم بر انگیخت . وی صراحتا در تذکری در دفاع از رای هیات نظارت شهرستان . این اقدام هیات نظارت مرکزی اعواجاج از قانون خوانده و اظهار داشت : طبق قانون نظارت استصوابی مخصوص شورای نگهبان است . و قابل تعمیم به سایر نهاد های نظارتی نیست.

البته که به نظر میرسد این گفته ی محمدیاری بر خلاف ماهیت قانون انتخابات و شرح وظایف هیات نظارت میباشد . چرا که تفاوت هیات های اجرایی و نظارت در انتخابات در برخورداری از همین اصل نظارت استصوابیست ! چرا که هیات های نظارت با اتکا به همین اصل برخلاف نظرات مثبت استعلامات چهارگانه و هیات اجرایی میتوانند کاندیدی را رد صلاحیت کنند !

به نظر میرسد جبار کوچکی نژاد سخنگوی هیات عالی نظارت استان . در مصاحبه ی تفصیلی خود به ماهیت اصلی این دوگانگی و دخالت هیات نظارت مرکزی اشاره کرده است

وی در بخشی از گفتگوی خود صراحتا به وقوع تخلف در هیات نظارت برخی شهرستان ها اشاره میکند . که علی رغم استعلامات منفی نهاد های نظارتی در خصوص یک کاندید اما صلاحیت وی احراز گشته است !

با این حال به نظر میرسد وقت ان رسیده است که رییس هیات نظارت شهرستان از عملکرد شبهه انگیز این هیات در ۱۳ مورد اشاره شده دفاع قابل قبولی ارائه کند.