برگزاری مراسم رونمایی از پوستر دومین سالانه شهر خلاق رشت

شهردار رشت : برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت فرصتی مناسب برای فراهم کردن محیطی شاد و سالم برای شهروندان ، معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک ، معرفی صنایع دستی ، اماکن و ابنیه تاریخی ، برند سازی و ایجاد درآمد اقتصادی

مراسم رونمایی از پوستر دومین سالانه شهر خلاق رشت با حضور شهردار رشت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، اعضای شورای اسلامی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش تالشان نیوز به نقل از لیجار از رشت ؛ رحیم شوقی شهردار رشت ظهر امروز در مراسم رونمایی از پوستر دومین سالانه شهر خلاق رشت در جمع رسانه های استان اظهار داشت:دومین سالانه شهر خلاق رشت اول و دوم تیر ماه سال جاری با حضور شهرهای خلاق اصفهان، سنندج، بندرعباس و کرمانشاه و میهمانان کشوری و استانی در تالار مرکزی رشت و موزه میراث روستایی استان گیلان برگزار شود.

وی افزود:همه تلاش ها باید صورت گیرد تا نتایج و بهره خوبی از دومین سالانه شهر خلاق رشت حاصل شود.

شهردار رشت خاطرنشان کرد:امید است شهروندان در مراسم دومین سالانه شهر خلاق رشت حضور چشمگیری داشته باشند .

وی تصریح کرد:برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت فرصت مناسبی برای فراهم کردن محیطی شاد و سالم برای شهروندان ، معرفی رشت به عنوان شهر خلاق خوراک ، معرفی صنایع دستی ، اماکن و ابنیه تاریخی شهر رشت و در مجموع معرفی فرهنگ و هویت شهر رشت ، برند سازی و ایجاد درآمد اقتصادی است.

شهردار رشت گفت:کمیته و کارگروه حقوقی تشکیل می شود که از مزایای برند شهر خلاق خوراک به نفع شهر رشت استفاده شود.

وی از رسانه های استان خواست قبل از برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت به اطلاع رسانی پرداخته و در جریان برگزاری نیز با اطلاع رسانی مناسب شهرداری رشت را یاری کنند.

وجود ۴۰۰ نوع غذا و دسر در گیلان

ولی جهانی مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در مراسم رونمایی از دومین سالانه شهر خلاق رشت اظهار داشت:رشت به عنوان شهر خلاق خوراک در دنیا شناخته شده است و دارای ۴۰۰ نوع غذا و دسر می باشد که ۳۲ مورد به ثبت ملی رسیده است.

وی افزود:برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت فرصت مناسبی برای به معرض نمایش گذاشتن انواع غذاها و دسرها و فرهنگ و هویت گیلان است.

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی گیلان خاطرنشان کرد:مستند سازی بخشی از آثار و بناهای تاریخی استان در حال انجام است و بناهایی که در اختیار دستگاه های دولتی است می توانند به عنوان اقامتگاه مورد استفاده گردشگران قرار گیرند.

وی گفت:انتظار است با همکاری شهرداری رشت کلبه واقع در بوستان ملت تبدیل به موزه غذا و خوراک شود‌.

حفظ و حراست از گنجینه فرهنگی گذشتگان

علیرضا تاج شهرستانی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم اظهار داست:گنجینه فرهنگی که از گذشتگان بر جای مانده باید ضمن حفظ ، نگهداری و حراست ، معرفی و شناسایی شوند .

وی افزود:غذاهای محلی گیلان یکی از این گنجینه های برجای مانده از گذشتگان و حاصل زحمات مادران گیلانی است که تاکنون آن را حفظ کرده اند و این میراث ارزشمند باید همچنان حفظ شود.

وی خواستار ارایه انواع غذاهای محلی در رستوران های استان شد و گفت:وقتی گردشگران وارد استان می شوند میبایست دسترسی به غذاهای سنتی و محلی استان برای آنها امکان پذیر باشد.

شهرستانی با بیان اینکه طی سال گذشته این سالانه شهر خلاق رشت بصورت استانی برگزار شد ، تصریح کرد:امید است این سالانه طی سال های آتی بصورت جهانی برگزار شود.

پیوند فرهنگ ، انسان و اقتصاد

سید جواد رضویان نیز در این مراسم خاطرنشان کرد:پیوست فرهنگ، انسان و اقتصاد از اهداف برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت است .

وی افزود:رشت یک مقصد گردشگری و شهر خلاق خوراک است و در گردشگری شناخت بازار هدف بخشی از کار است.

رضویان با بیان اینکه باید در شهر رشت جذبه و خلاقیتی باشد که برای گردشگران علاقه ایجاد کند ، گفت:خوراک یکی از این ابزارهای ایجاد علاقه برای گردشگران است.

وی تاکید کرد:اگر رشت می خواهد از برند شهر خلاق خوراک اقتصاد و فرهنگ بدست آورد باید بداند چگونه از این برند استفاده کند.

معافیت عوارض برای رستوران هایی که غذاهای محلی ارایه می دهند

مسعود عباس نژاد رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت نیز در این مراسم ضمن قدردانی از رسانه ها اظهار داشت:عرصه خبر و فرهنگ سازی در دست اصحاب رسانه است و زحمات آنها بر کسی پوشیده نیست.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران می توانند یاریگر مدیریت شهری باشند ، خاطرنشان کرد:در حوزه آموزش های شهروندی ، تفکیک زباله از مبدا ، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ، پرداخت عوارض شهرداری و …. می توان از حضور خبرنگاران استفاده کرد.

وی یادآور شد:غذاهای محلی استان باید در رستوران ها ارایه شوند و در راستای حمایت از رستوران داران ، معافیت عوارض برای رستوران هایی که غذاهای محلی ارایه می دهند در نظر گرفته شود.

استفاده از ظرفیت میدان شهرداری برای تبدیل به کمپین خوراک

محسن سماکچی رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر رشت نیز برگزاری دومین سالانه شهر خلاق رشت را فرصت مناسبی برای معرفی انواغ غذاهای محلی ، فرهنگ و هویت استان و ایجاد مزایای اقتصادی در استفاده از برند شهر رشت عنوان کرد و گفت:میدان شهرداری رشت این ظرفیت را دارد که در مقاطعی تبدیل به کمپین خوراک شده و در آن انواع غذاهای محلی ارایه شود.

لازم به ذکر است ؛ دومین سالانه شهر خلاق رشت اول و دوم تیر ماه امسال با حضور شهرهای خلاق اصفهان، سنندج، بندرعباس و کرمانشاه و میهمانان کشوری و استانی در تالار مرکزی رشت و موزه میراث روستایی استان گیلان برگزار می شود.

برگزاری یک نشست علمی در قالب هم آفرینی شهرهای خلاق ایران با حضور اساتید دانشگاه گیلان و شهرداران شهرهای خلاق ایران در عصر روز یکم تیر ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷ و‌ ۳۰ الی ۲۰ در تالار مرکزی رشت از دیگر برنامه های دومین سالانه خلاق شهر رشت است که شهرداران و اساتید دانشگاه در آن به ارائه راهکارهای علمی حوزه برندسازی شهری، مباحث مرتبط با سازمان جهانی یونسکو، اقتصاد شهری و پیوند آن به اقتصاد گردشگری می پردازند.

دوم تیرماه یک نشست تخصصی با حضور مدیران عامل خانه مطبوعات شهرهای خلاق ایران و هیئت رئیسه خانه مطبوعات کشور در قالب بررسی نقش رسانه در برندسازی شهری در حوزه میراث روستایی برگزار می‌شود.

نمایشگاه توانمندی‌های شهرهای خلاق ایران از دیگر بخش‌های متنوع دومین سالانه شهر خلاق خوراک رشت است که در تالار مرکزی و با حضور شهرهای اصفهان، بندرعباس، سنندج و کرمانشاه در حوزه خلاقیت خوراک و صنایع دستی برپا خواهد شد.

یکی دیگر از نکات برجسته و متفاوت دومین سالانه شهر خلاق خوراک رشت برگزاری مسابقات شطرنج است.

بر این اساس و با توجه به اینکه رشت پایتخت شطرنج ایران به شمار می‌رود نخستین جام شطرنج شهرهای خلاق ایران در قالب پیوست ورزشی و‌ گردشگری و پیوند آن با گردشگری خوراک برگزار می‌شود.

لازم به ذکر است در دومین سالانه شهر خلاق رشت وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونین گردشگری و صنایع دستی ایشان، شهرداران شهرهای خلاق، ریاست شوراهای اسلامی و ریاست کمیسیون‌های فرهنگی شهرهای خلاق، مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاونین گردشگری استان‌ها شرکت می‌کنند.