نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
دکتر احمد آقایی بازرس کل گیلان با بیان اینکه دولت وفاق با وجود همه مشکلات اقتصادی اهتمام جدی جهت تکمیل پروژه راه اهن رشت آستارا دارد گفت : چطور درمسیر اجرای خط ریلی که طرح آن از دهه ۸۰ آغاز شده، ساخت و ساز صورت گرفته و اکنون می گویند باید مسیر احداث خط ریلی تغییر پیدا کند؟ اگر افرادی خودسرانه اقدام به ساختوساز کردهاند، این خسارتی است که به خود وارد کردهاند و اگر از دستگاهی مجوزی دریافت شده آن دستگاهها تخلف کرده و باید خسارت را جبران کنند
به گزارش تالشان نیوز : «احمد آقائی» روز سه شنبه در نشست نظارتی و حمایتی بررسی علل تغییر مسیر خط ریلی رشت- آستارا با حضور معاون توسعه و ساخت زیربناهای وزارت راه و شهرسازی، معاون دادستان مرکز استان و مدیران ارشد استانی به درخواستهای مکرر مردمی و شکایات واصله به سازمان بازرسی در خصوص تغییر ناگهانی مسیر احداث راه آهن رشت – آستارا در منطقه حوریان پاسخ داد.
وی با اشاره به پیشینه این طرح که به دوره قاجار باز میگردد، اظهار کرد: یکی از موهبتهای نظام اسلامی و برکات انقلاب ما این بود که این طرح در این دوران به مرحله اجرا در آمده و مطالعات آن چندین سال طول کشیده است، تکمیل این طرح با توجه به اهمیت ایجاد کریدور شمال-جنوب از اقتضائات اقتصادی کشور محسوب میشود.
آقایی با تاکید بر این نکته که این مسیر ترانزیتی، مسیر حیاتی و از ضروریات است، افزود: این مسیر، کریدور شمال-جنوب کشور را به هم متصل میکند و نقش حیاتی در اقتصاد کشور، کشورهای همجوار و حاشیه خلیج فارس دارد.
وی با اشاره به اهتمام دولت در تسریع اجرای خط ریلی رشت – آستارا و راه اندازی این کریدور بین المللی، گفت: دولت وفاق با وجود همه مشکلات اقتصادی و با توجه به پیگیریهایی که از دولتهای قبل وجود داشته، اهتمام جدی در این خصوص دارد. مدیران ارشد کشوری، استانی و شهرستانی نیز تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند تا هرچه سریعتر این طرح عملیاتی و به بهرهبرداری برسد.
بازرس کل استان گیلان ضمن تاکید بر نقش نظارتی بازرسی کل بر تمامی پروژههای عمرانی و زیرساختی استان بر اساس قانون، به اعتراضات برخی از شهروندان رضوانشهری اشاره کرد و یادآور شد: در اجرای پروژه ملی مذکور بعد از ابلاغ، هرگونه ساخت و ساز و دست اندازی در محور مذکور ممنوع است.
آقایی در ادامه افزود: چطور درمسیر اجرای خط ریلی که طرح آن از دهه ۸۰ آغاز شده، ساخت و ساز صورت گرفته و اکنون می گویند باید مسیر احداث خط ریلی تغییر پیدا کند؟ اگر افرادی خودسرانه اقدام به ساختوساز کردهاند، این خسارتی است که به خود وارد کردهاند و اگر از دستگاهی مجوزی دریافت شده آن دستگاهها تخلف کرده و باید خسارت را جبران کنند و این موضوع جزء حقوق مکتسبه نیست چون مبنای قانونی ندارد.
وی با اشاره به مراجع ذیربط و متولیان امر که مجوز ساختوساز در مسیر خط ریلی را داده اند، گفت: بدیهی است که باید پاسخگو باشید؛ تغییر این مسیر به سمت مسیر دیگری که جزء اراضی یکپارچه کشاورزی است، منافع کشور و مردم را تحتالشعاع قرار داده و تهدیدی علیه امنیت غذایی محسوب خواهد شد که موجب تنش اجتماعی و بدبینی مردم شده و خدمات صادقانه برخی از دستگاه ها را خدشه دار خواهد کرد.
بازرس کل استان تاکید کرد: اعتراضهای مردمی مطرح شده در بسیاری موارد به حق است و این موضوع با مبانی دینی ما نیز همخوانی دارد. امروز استان ما بخش عظیمی از اقتصاد آن بر پایه محصولات کشاورزی استوار است و تأمینکننده بخش قابلتوجهی از برنج کشور است.
آقایی به شرایط اقلیمی و روستاهایی که دارای اراضی کشاورزی و شالیزاری هستند نیز اشاره کرد و افزود : نباید این اراضی را تغییر کاربری دهند، چرا که این زمینها تنها منبع درآمد مردم و تضمینکننده امنیت غذایی، بهویژه در حوزه برنج کشور محسوب میشوند، مهندسی و توسعه باید بهگونهای باشد که به طبیعت آسیب وارد نشود.
وی تاکید کرد: اینکه ما بهخاطر خواستههای چند نفر که بهدنبال سودآوری و جمعآوری سرمایه هستند، این اراضی کشاورزی را تغییر دهیم، منطبق با عدالت و انصاف نیست و سازمان بازرسی بر اساس قانون و صلاحیت ذاتی خود به عنوان مرجع نظارتی، وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد و لحظهای از احقاق حق مردم کوتاه نخواهد آمد.