لاغر شدن دام های گیلان/ خرید نهاده نقد و فروش شیر نسیه

به گزارش تالشان نیوز : عباس یوسفی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه به ازای هر راس دام سنگین ۴۰ کیلوگرم کنستانتره تخصیص داده می شود، اظهار کرد: برای دام سبک نیز علاوه بر کاه و کلش ماهانه سه کیلوگرم جو داده می شود و با این میزان دامهای استان به سختی روزگار می گذرانند.

وی افزود: به دلیل کمبود ها دامداران نمی توانند نیاز غذای دامشان را تامین کنند و در این مورد با مشکلات سختی رو به رو هستند، در خواست داده ایم، نهاده دامی بیشتری به استان گیلان اختصاص یابد تا دامداران مجبور نشوند دامهای شان را به کشتارگاه بفرستند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰۰ هزار راس دام در استان هویت گذاری شده اند که ۴۰۰ هزار راس دام آن سنگین است.

مدیر اتحادیه دامداران گیلان گفت: برای این دام های سنگین به بیش از ۱۶ هزار تن کنسانتره نیاز داریم، این در حالیست که در کل ۱۱ هزار تن کنسانتره برای ۴۰۰ راس دام سنگین وجود دارد و این میزان بسیار کم است.

وی تصریح کرد: در فصل تابستان برخی دام ها در هوای آزاد هم چرا می کنند و وابستگی به غذای خشک کمتر است اما در هوای سرد کنونی با کمبود غذا مواجه هستند.

یوسفی با بیان اینکه دام های شیرده استان با مشکلات بیشتری مواجه هستند و کمبود عذا موجب می شود که شیر کمتری تولید کنند، گفت: کمبود غذا موجب شده است هر روز دام های استان لاغرتر شوند و ما طبق قول وزارت کشاورزی منتظر هستیم این مشکل برطرف شود.

وی افزود: زمستان امسال شرایط برای دامدارن سخت تر شده است و در این سختی همه شهرستانهای دام خیزگیلان درگیر هستند. اگر به زودی اقدامات جدی صورت نگیرد دامهای به سوی کشتارگاه خواهند رفت.

مدیر اتحادیه دامداران گیلان یادآور شد: قیمت نهاده زیاد است، کارخانه ها خوراک دام را نقد می خرند و شیر دام را نسیه می فروشند و این همه مشکل موجب خواهد شد که به فکر فروش دامهایشان بیافتند.

وی گفت: نباید شرایط را به حدی برسانیم که دامدار با پایین آوردن تعداد دامها بخواهد سرپا بماند.