تعویض ۶ دریچه آئورت قلب بدون عمل جراحی با هنر پزشکان گیلانی

متخصصان قلب و عروق گیلان موفق شدند ۶ مورد تعویض دریچه آئورت قلب را بدون انجام عمل جراحی باز در مرکز آموزشی و درمانی حشمت رشت با موفقیت انجام دهند.

به گزارش تالشان نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، سید مهدی موسوی رئیس مرکز آموزشی و درمانی حشمت، در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به انجام تعویض دریچه آئورت از سال گذشته بدون نیاز به عمل قلب باز در استان گیلان، اظهار کرد: این عمل ۲۰ سال است که در دنیا در حال انجام است و در ایران نیز با مدیریت استاد عبدی در بیمارستان شهید رجایی آغاز شده و به‌غیر از استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس که این عمل را انجام می‌دهند، در استان‌های مازندران و یزد هر کدام یک مورد صورت پذیرفته است.

وی با تأکید به اینکه در گیلان در دو دوره متوالی و با تعداد مریض بالا، در هر دوره سه بیمار موفق به این عمل شده‌ایم، افزود: ۱۴۰ تخت در بیمارستان حشمت رشت وجود دارد که در ماه حدود ۵ هزار مراجعه تخصصی و ارجاع به اورژانس این بیمارستان صورت می‌گیرد و از این تعداد حدود یک هزار و ۸۰۰ مورد بستری می‌شوند.رئیس مرکز آموزشی درمانی قلب دکتر حشمت رشت با اشاره به خدمات تخصصی این مرکز، گفت: انجام حدود ۵۰۰ آنژیوگرافی توسط اساتید، نزدیک ۲۰۰ مورد باز کردن رگ و مراجعه ۳۵ تا ۴۰ مورد بیمار با سکته قلبی حاد در ماه و باز شدن رگ در همان زمان از دیگر خدمات ارائه شده در بیمارستان حشمت رشت است و به دلیل عملکرد بالای اساتید، بیمارستان حشمت رشت مرتب مورد تشویق قرار گرفته است.

موسوی با تقدیر از حمایت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: با وجود مشکلات و گرفتاری‌ها در بخش درمان، دارو و تجهیزات همیشه تلاش کردیم با انجام کار تیمی با تخصص‌های مختلف در مرکز آموزشی، درمانی حشمت رشت خدمات خوبی به بیماران ارائه دهیم.وی با اشاره به اینکه در ماه ۷۵ الی ۸۰ عمل جراحی قلب باز توسط تنها تیم جراحی قلب باز استان در بیمارستان حشمت رشت انجام می‌شود، گفت: این مرکز به بیماران منطقه طارم استان زنجان، قزوین، غرب مازندران و استان اردبیل نیز خدماتی از قبیل افتتاح عمل قلب باز و باز کردن رگ را ارایه می‌دهد.

رئیس مرکز آموزشی و درمانی حشمت با بیان اینکه ماهانه بیش از ۵۰ مورد اکوی مری در این بیمارستان انجام می‌شود، گفت: سال‌ها از نعمت اکوی مری محروم بودیم اما اکنون با وجود سه اکوکاردیوگرافیست متخصص و متبحر، تقریباً کل استان گیلان را پوشش می‌دهیم و آمار بسیار بالایی در تشخیص داریم.

موسوی استفاده از ظرفیت هیئت‌امنایی جهت تعویض دریچه آئورت قلب را به‌منظور کاهش ۵۰ درصدی هزینه‌ها و کمک به بیماران از اهداف مرکز آموزشی، درمانی حشمت عنوان کرد و گفت: جهت رفاه حال بیماران و کاهش هزینه‌ها از ظرفیت هیئت‌امنایی استفاده خواهد شد تا بیمار با هزینه بسیار پایین این عمل را در شهر خود انجام دهد.

ارسلان سالاری رئیس بخش آنژیوگرافی مرکز آموزشی و درمانی حشمت نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عمل تاوی از سال ۲۰۰۵ در فرانسه آغاز شد و در جهان ۲۰ سال سابقه دارد، اظهار کرد: با انجام این عمل در گیلان هزینه آن برای هم استانی‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است.

به گفته وی، تنها هزینه هتلینگ عمل تاوی در تهران ۱۵۰ میلیون تومان است اما این عمل در رشت با کمتر از ۳۰ میلیون تومان انجام می‌شود و با پیگیری‌های لازم در تلاش هستیم تا از امکانات هیئت‌امنایی استفاده کنیم تا هزینه‌ها را به میزان ۵۰درصد کاهش دهیم.

رئیس بخش آنژیوگرافی مرکز آموزشی و درمانی حشمت با بیان اینکه در حال حاضر عمل تاوی برای سنین بالای ۸۰ سال انجام می‌شود، گفت: این عمل در آینده برای بیماران زیر ۶۵ سال ممکن است انجام شود.

سالاری مهم‌ترین بحث برای محافظت از قلب و مغز را پیشگیری عنوان کرد و گفت: می‌توان با ورزش ساده پیاده‌روی نیم ساعت در روز، پرهیز از غذاهای پر چرب، نمک، مواد قندی، دوری از سیگار و کاهش استرس که نقش مهمی در حفاظت از قلب و مغز دارند، به‌راحتی از بروز بیماری‌های قلبی و مغزی پیشگیری کرد.