هئیت موسس شرکت تعاونی تامین نیاز کیوی بخش حویق معرفی شدند

کاظم رزمی بخشدار حویق : وجود تشکل های صنفی لازمه ی مشارکت کشاورزان در چرخه تولید تا صادرات

به گزارش تالشان نیوز : افت قیمت کیوی، نبود فضای سردخانه ها برای انبار داری ، در کنار خبرهای مرتبط با محصولات کشاورزی مرجوعی ایرانی، انبوهی از گمانه ها را بر سر زبان‌ها انداخته است.

کشاورزان کیوی کار که بیشترین زیان دیده ماجرا هستند به تکاپو افتاده اند تا در قالب یک تشکل رسمی به مطالبه گری بپردازند.

دغدغه مشارکت فعال سبب شده تا نشست بررسی مشکلات و تشکیل شرکت تعاونی تامین نیاز کیوی کاران بخش حویق تالش صبح روز یکشنبه ۲۱ آذر در بخشداری این منطقه برگزار شود.

کاظم رزمی بخشدار حویق، فرشید تحویلداری معاونت تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان و نماینده جهاد کشاورزی تالش ، مقام های دولتی شرکت کننده در این جلسه بوده اند.

بخشدار حویق با بیان لزوم ایجاد تشکل های رسمی کشاورزی در منطقه می‌گوید: مشکل فروش محصول و زمان بندی صادرات مباحثی را برای کشاورزان ایجاد کرده است که تشکل‌های صنفی بهترین گزینه پیگیری مطالبات این حوزه است.

کاظم رزمی با بیان ایجاد باغ، سردخانه و سالن بسته بندی در بخش حویق تالش تصریح می‌کند: فرآیند مربوط به میوه کیوی تعداد زیادی شغل در این منطقه ایجاد کرده و محصول اول کشاورزی در این بخش است. میوه کیوی موجود در بخش حویق به بازارهای قفقاز، روسیه، عراق، هند و چند کشور حاشیه خلیج فارس صارد می‌شود و ارزآوری برای کشور دارد.

وی با اشاره به آثار مثبت مشارکت کشاورزان در زمینه برداشت، بسته بندی و صادرات محصول بیان می‌کند: چنانچه شرایط را با ایجاد تشکل صنفی فراهم کنیم، کشاورزان می‌توانند در چرخه تولید تا صادرات مشارکت کنند. امیدوارم با تشکیل نخستین تعاونی تامین نیاز کشاورزی کیوی در ایران بتوانیم الگوی خوبی در این زمینه باشیم.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان مزیت‌های تشکیل شرکت تامین نیاز برای کشاورزان می‌گوید: تلاش می‌کنیم تا در محدوده هر بخش شهرستان یک تعاونی تامین نیاز راه اندازی کنیم و در سطح استان گیلان اتحادیه صنفی کیوی کاران تاسیس شود.

فرشید تحویلداری با تاکید بر نقش ویژه چنین ساختاری خاطر نشان میکند: نیازمند ایجاد یک جایگاه قوی در گیلان هستیم که می‌تواند با جهاد کشاورزی، صمت و … رابطه برقرار کند و در سیاست گداری نقش آفرینی کند.

ایرج میرزایی نماینده هییت موسس شرکت تعاونی تامین نیاز کیوی کاری با بیان آشفتگی بازار کیوی اظهار می‌کند: امروز مشکل بازار آشفته کیوی به تریبون نماز جمعه تالش نیز رسیده است و امام جمعه بخش حویق از این موضوع اظهار نگرانی می‌کند.

اعضای گروه تلگرامی کیوی کاران طی ۲ سال گذشته به ۴ هزار نفر رسیده اند و رابطه خوبی میان کیوی کاران و خریداران ایجاد کرده ایم. لابی سودجویان کیوی این گروه را مانعی بر سر راه خود می‌دانند تا جایی که پای سازمان‌های امنیتی را به موضوع مباحث گروه کشانده اند.

وی با بیان لزوم مشارکت کیوی کاران در زمینه تصمیم گیری تعیین قیمت محصول می‌گوید: متاسفانه اشخاصی برای قیمت گذاری تصمیمی می‌گیرند که با تولید کاری ندارند و افرادی را به انجمن کیوی معرفی می‌شوند که باغدار نیستند. باغدار نمونه کیوی نیز اصولا دانش کافی درباره کشت و تولید کیوی نداشته است.

 وی با بیان عدم توجه به نظرات کیوی کاران تالش در زمینه صادرات و تاکید می‌کند: مسوولان به ندای مردم گوش نمی‌کنند و صادارت کیوی با توجه به تفاوت اقلیم با مازندران زودرسی محصول در تالش باید پیش از ۱۵ مهر ماه آغاز شود.

ما هر ساله مشکل برداشت دیرهنگام و زیان کشاورزان را داریم اما هر ساله کشاورزان مازندارنی ملاک عمل مسوولان جهاد کشاروزی هستند. حتی یک مقام رده پایین جهاد منطقه در زمان صادرات دخالت می‌کند و مانع اصلاح تاریخ بوده است.

میرزایی با تاکید بر موضوع رانت بازی برای ساخت سردخانه می گوید: متاسفانه مسوولان جهاد کشاورزی به کشاورزان کیوی کار اجازه ساخت سردخانه نداده اند و لابی چند سردخانه دار با وام های دولتی کنترل کننده قیمت محصول منطقه شده اند. متاسفانه همان مقام رده پایین جهاد کشاورزی هم اکنون سهام دار یکی از سردخانه ها است.

مباحثی از قبیل قیمت پایین خرید کیوی از کشاورزان، عدم عرضه سبد و جایگاه انبارداری در سردخانه های بخش حویق به متقاضیان انبارداری، صادارت نوبرانه کیوی به وسیله افراد خاص، حضور دلالهای وابسته به لابی سودجویان برای خرید، نبود شناسنامه باغ‌های کیوی کاری، لزوم راه اندازی کلینک کیوی در منطقه، منع استفاده از هرمون ترویج شده توسط لابی سودجویان و … دیگر مباحث از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

در پایان جلسه با توافق شرکت کنندگان حمزه سید رضایی، امیدعلی اکبرزاده، علی صفرزاده، صفرعلی رضوی، مسلم امدادی، سید رحیم موسوی، قاسم هزاری، اکبر سرشاری، مهراب بنی ادب، مختار معززی و ایرج میرزایی به عنوان اعضای هییت موسس تعاونی تامین نیاز کیوی کاران معرفی شدند تا کار ثبت نام و تشکیل مجمع عمومی را برای برگزاری انتخابات پیگیری کنند.