رد پای موافقان فیلترینگ و در فروش فیلترشکن!
به گزارش تالشان نیوز : هر اندازه طراحان و تصویب کنندگان طرح صیانت تلاش بیشتری برای در حاشیه قرار گرفتن روند تصویب طرح صیانت صورت می دهند به همان اندازه حاشیه های برآمده از این طرح بیشتر در ویترین افکار عمومی می نشینند. در آخرین دست از این نوع حاشیه ها، دیروز جواد نیک بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به اظهارات کی از چهره های رادیکال جناح راست در خصوص فیلترشکن ها، گفت: «گردش مالی وی پی ان دست کسانی است گه فیلتر هم می کنند. وی پی ان فروش ها در داخل کشور هستند نه خارج.» او ادامه داد: «هر چند ممکن است برخی دوستان از دست من ناراحت شوند اما شفاف می گویم: نویسندگان برنامه فیلترینگ (طرح صیانت) همان هایی هستند که نویسندگان وی پی ان ها (فیلترشکن ها) هم هستند. یعنی کسی که برنامه فیلترینگ را می نویسد یا خودش مستقیما یا با چند واسطه، وی پی ان را هم می فروشند. من به وزارت ارتباطات رفتم، برخی به من اعتراض کردند که چرا طرح تحقیق و تفحص را امضا کرده اند، وی پی ان ها از خارج کشور هدایت میشوند، من گفتم، خیر، کانون فروش وی پی ان ها داخل گشور است.» این پایان ماجرا نبود، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در پستی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرد به صحبت های نیک بین واکنش نشان داد و نوشت: «از قوه قضاییه و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان می خواهم این ادعا را بررسی کنند تا معلوم شود چه کسانی پشت مافیای فیلترشکن فروشی پنهان می شوند؛ البته که کلید حل مشکل، قانونگذاری و دست خود مجلس است.» در کنار این حاشیه ها دیروز قاسم نوربخش یکی از شاگردان آیتالله مصباح و عضو جبهه پایداری اعلام کرد: «افرادی که مخالف طرح صیانت بوده اند باید رد صلاحیت شوند.» «اعتماد» برای آگاهی از کم و کیف موضوع، گفت و گویی را با غلامرضا نوری قزلحه یکی از مخالفان جدی طرح صیانت و نماینده ای که بارها در صحن مجلس خطاب به وزیر ارتباطات خواستار شفاف سازی در خصوص گردش مالی فیلترشکن ها شده است ترتیب داد تا ابعاد گوناگون این بحث را واکاوی کند. (افشاگری دو نماینده)
نماینده بستان آباد در واکنش به اظهارات دیروز جواد نیک بین که اعلام کرده بود، همان جریاناتی که فیلترینگ را اجرایی کرده اند، فیلتر شکن ها را هم میفروشند، می گوید: «براساس اطلاعاتی که از شرکت ها و مجموعه هایی که اقدام به فروش فیلترشکن می کنند، دارم به نظرم موضوع بی ارتباط نیست. یعنی همان افراد و جریاناتی که اقدام به فیلترینگ کرده و برای تصویب طرح صیانت تلاش کرده اند، بر ارتباط با فروشندگان فیلتر شکن هم نیستند. باید توجه داشت، گردش مالی این صنعت به اندازه ای بالاست که بعید است بخش خصوصی بتواند در این حجم در فروش فیلترشکن ورود کند. کسانی که دسترسی به ارگان های بافنوذ داشته اند تا بتوانند طرح هایی مانند صیانت را ابتدا طرح و سپس اجرایی کنند، طبیعتا به امکاناتی دسترسی دارند که بتوانند اقدام به فروش فیلترشکن هم کنند. حدس من هم با آقای نیک بین یکی است. اظهارنظر ایشان دور از واقعیت نیست. افرادی که اقدام به فیلترینگ کرده اند، میتوانند ضد فیلتر را هم به فروش برسانند.» او ادامه داد: «سرنخ های این ارتباطات در زمان طرح شدن موضوع صیانت هم هویدا بود. افراد و جریاناتی که ناگهان فریادشان به آسمان بلند می شد و در برابر مخالفان طرح صیانت مانع تراشی میکردند، مشخص بود که بنا به دلایلی تا این اندازه فیلترینگ را دنبال میکنند. معلوم بود که پای منافع اقتصادی خاصی در میان است. البته در همان ایام بندی وجود داشت که مربوط به سهم دولت از اپراتور ها بود که گروهی قصد داشتند این درآمدها را به سرمایه گزاری در این حوزه تخصص دهند.» (افشاگری دو نماینده)
برخی اطلاعات فروشندگان فيلترشكن را مخفی میکنند
نوری در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا مجلس هرگز برای برسی و تحقیق و تفحص از فروشندگان فیلترشکن اقدامی را صورت داد یا نه، گفت: «جزییاتی به دست نمایندگان در خصوص ارتباط کانون های فروش فیلترشکن با برخی طرفداران طرح صیانت وجود داشت، اما هرگز اطلاعات شفافی داده نشده. من خودم این موضوع را پشت تریبون مجلس از وزیر اطلاعات پرسیدم. از ایشان خواستم که به طور شفاف گردش مالی فروش فیلترشکن را اعلام کنند که البته تا به امروز هیچ توجهی به این مطالبات نداشتند.» (افشاگری دو نماینده)
او در بخش دیگری از گفت و گو درباره اظهارات برخی افراد پیرامون رد صلاحیت مخالفان طرح صیانت یادآور میشود: «اظهاراتی که در خصوص رد صلاحیت مخالفان طرح صیانت از سوی برخی افراد و جریانات مطرح میشود، هر چند سبک و فاقد گزاره های قانونی است، اما از سوی طیف های تندرویی از جناح راست مطرح میشود که دور از انتظار نیست. بعید میدانم شورای نگهبان به توصیه این افراد و این تفکرات واقعی باشد. این افراد و جریانات کسانی هستند که نه فقط گفت و گو و تبادل نظر در خصوص طرح صیانت را بلکه اساسا هر نوع گفت و گو، نقد و اظهارنظر را در کشور برنمیدارند. این جریانات سیاسی رسما اعلام کرده اند با دموکراسی، پارلمان، مباحثه و… صحبتی ندارند. ساختار ذهنی این افراد مخالف حق رای مردم، برگزاری انتخابات و مردم سالاری است.» نوری: «براساس قانون اساسی، نماینده مجلس وظیفه دارد که در موضوعات مختلف کشور یا به عنوان موافق یا مخالف ورود کرده و موضوعات را به صورت دقیق برسی کند. ایشان مجلس است که راهبرد های کشور را به درستی بری کرده، موافقان و مخالفان ابعاد و زوایای پنهان و پیدای موضوعات را روی میز گذارند تا نهایتا به اجماع مشخصی برسند. این روند کمک میکند تا تصمیمات کشور از بختگی بیشتر برخوردار شود و نقطه نظرات مختلف شنیده شوند. این مجلس و بدیهیات ساختار تقنینی کشور است. اگر این موافقت ها و مخالفت ها نباشد، یعنی مجلس فرمایشی روی کار است. اگر قرار باشد طرحی که با زندگی اختصادی، ارتباطی، اجتماعی و… مردم درگیر است راهی بهارستان شود و نماینده های از ترس رد صلاحیت جرات نقد و مخالفت با آن را نداشته باشد، مجلس دیگر معنای خود را از دست میدهد. حتی فرمایشی ترین مجالس هم تلاش میکنند جنگ های زرگری و ظاهری راه بیندازند تا مردم احساس کنند تصمیمات با تجمع نظرات اتخاذ میشوند. البته این نوع اظهار نظر ها از سوی افرادی که عنوان عضو جبهه پایداری را بر تارک خود کوبیده اند، تعجبی ندارد. این طیف ضد دموکراسی، بی اعتنا به رای مردم و مطالبات آنها هستند، بنابرین تعجبی ندارد ندارد که یک عضو این طیف خواستار رد صلاحیت مخالفان طرح صیانت شوند.» (افشاگری دو نماینده)
خالص سازی به ایستگاه مجلس رسیده است
نماینده مردم بستان آباد در پاسخ به این پرسش که برخی طیف های رادیکال جناح راست قبلا در حوزه های دانشگاهی، وکالت، مدارس، اصناف و… پروژه خالص سازی را دنبال کرده اند اما به نظر می رسد، مهم ترین سنگر موردنظر آنها برای فتح، خالص سازی در مجلس است، در این زمینه چه نظری دارید؟ میگوید: «این موضوع از دو منظر قابل بحث است. پس از ثبت نام های اخیر انتخاباتی و تکثر نسبتی در ثبت نام ها، بسیاری از تحلیلگران و فعالان سیاسی منتظرند تا از رویکرد شورای نگهبان در برسی صلاحیت ها آگاه شوند. اگر بتوان پس از این تکثر، تنوع را هم با حضور طیف سیاسی مختلف ایجاد کرد، پالس مناسبی به افکار عمومی ارسال میشود. اگر تشکیل های سیاسی و جریانات فکری جامعه نامزد های مختص به خود را در انتخابات مجلس دوازدهم داشته باشند (كه نيازمند سعهصدر هياتهاي اجرايي و نظارتي است) اقبال بيشتري به حضور در انتخابات پيدا ميكنند. مولفه بعدي، به حضور مردم بازميگردد. اگر مردم حضور موثر و قابل توجهي در انتخابات داشته باشند در آن صورت است كه ميتوان جلوي جريان خالصسازي را گرفت. در غير اين صورت، جريان خالصسازي، راديكالتر وارد ميدان شده و نه تنها كشور را دچار مشكل ميسازند بلكه خودشان را هم ضعيفتر ميكند.» او ادامه ميدهد: «خاصيت خالصسازي در اتمسفر سياسي اين است كه آرام آرام از حلقههاي بيروني وارد حلقههاي دروني ميشوند و نيروهاي خود را بلعيده و حذف ميكنند. بنابراين براي اينكه نه خود اين خالصسازان حذف شوند و نه به جامعه آسيب برسانند، اميدوارم كه اين پروژه با مشاركت مردم متوقف شود.» (افشاگری دو نماینده)
نوري در پايان خاطرنشان كرد: «هم و غم همه ما در كشور بايد حول محور افزايش مشاركت مردم در انتخابات باشد. هر اندازه مردم مشاركت بيشتري داشته باشند، طبيعتا نمايندگاني كه انتخاب ميشوند، نمايندگي قشر بيشتري از جامعه را در مجلس خواهند داشت. عقل جمعي مجلس بيشتر ميشود و ميتواند مطالبات مردم را پيگيري كند. البته مردم زماني مشاركت ميكنند كه نامزدهاي متنوعي از طيفهاي مختلف سياسي و فكري در مجلس حضور داشته باشند.» (افشاگری دو نماینده)
Tuesday, 5 December , 2023