عملکرد سازمان راهداری زیر ذره‌بین/ دستور دیر هنگام آقای وزیر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی وضعیت جاده‌ها در مواجهه با ریزش برف اخیر گفت: متأسفانه وزارت راه و شهرسازی علی‌رغم بودجه‌هایی که برای مقابله با آثار مخرب بارش‌ها در کشور دریافت می‌کند، اما در برف اخیری که در کل کشور تقریباً شاهد آن بودیم، عملکرد ضعیف داشت و  ناکارآمد بود.

وی با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگوی عملکردش در قبال برف اخیر و مقابله با بحران‌ها باشد، افزود:‌ قرار است امروز در نشستی با حضور آقای آخوندی  و معاونان وی، علل اختلالات ایجادشده در سفرهای هوایی و زمینی در برف اخیر و نیز عملکرد سازمان راهداری به‌منظور بازگشایی راه‌‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. باید مشخص شود که چرا ما در مواقع بحران و در شرایطی که کارها باید با سرعت پیش رود، همواره با مشکلاتی روبرو هستیم و اوضاع آن‌طور که باید، مدیریت نمی‌شود.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای دیر هنگام به معاون حمل‌ونقل دستور داد از شرایط اضطراری فرودگاه‌ها، جاده‌ها و خطوط ریلی در ۴۸ ساعت بحرانی (۷ و ۸ بهمن ۹۶) گزارشی تهیه شود.

آخوندی در نامه خود خطاب به تقی‌زاده تاکید کرده است؛ « با توجه به پایان رسیدن شرایط اضطراری در اثر بارش برف در روزهای شنبه و یکشنبه ۷و ۸ بهمن‌ماه سال جاری و ایجاد شرایط اضطراری در منطقه تهران، البرز، قزوین، گیلان، زنجان و قم ضروری است با فوریت دو تیم بررسی کارشناسی متشکل از کارشناسان حرفه‌ای و خبره در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای و هوایی تشکیل دهید تا گزارشی از موضوع تهیه و ارائه نمایند. این تیم باید تحت نظارت جنابعالی و با همکاری کامل سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جزئیات مسائل را بررسی  و گزارش کاملی از تحلیل شرایط و چارچوب  راه‌کارهای سیستمی جهت مقابله با وضعیت اضطراری جهت استحضار رئیس‌جمهوری، دولت، مجلس شورای اسلامی و  سایر مقام‌های مسئول و همچنین  آگاهی عمومی  تهیه و ارائه نمایند.»

در ادامه نامه وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که ” این گزارش باید حد اکثر  ظرف مدت سه ماه تهیه شود” آمده است: گزارش باید حاوی فرآیند شکل‌گیری شرایط اضطراری در انواع بحران‌های احتمالی، نحوه مدیریت و اطلاع‌رسانی،‌ اقدام میدانی صورت گرفته و همچنین پیشنهادهای لازم جهت درس گیری از حادثه  و بهبود  مدیریت شرایط مشابه تهیه و ارائه نمایند. شایسته است که پیشنهاد‌ها دست‌کم سه حوزه را شامل شود که عبارتند از:

۱- چارچوب و شیوه دستیابی به بهبود فرآینده‌های مدیریت شرایط اضطراری و نحوه امدادرسانی نیروهای نظامی و انتظامی و سایر نهاد‌های درگیر.

۲- کلیات نظام ارزیابی میزان آمادگی نیروی انسانی و تجهیزات دستگاه‌های ذیربط از جمله پلیس،‌ راهداری و هلال‌احمر و معاونت درمان وزارت بهداشت و ارائه راهکار جهت ارتقای آن‌ها

۳- ارائه اصول اصلاحات ساختاری مورد نیاز در سیستم حمل‌ونقل جهت ارتقای تاب‌آوری آن در برابر حوادث به ویژه حمل‌ونقل تهران و حومه و سیستم هوایی با توجه به دو فرودگاهه بودن تهران. این گزارش باید حداکثر ظرف سه ماه تهیه و انتشار یابد.

به گزارش تسنیم، بارش برف در روزهای شنبه و یکشنبه هفته گذشته باعث غافلگیری زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی از جمله سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شد. گرچه رئیس این سازمان عنوان کرده غافلگیر نشدیم اما نگاهی به عملکرد این زیرمجموعه وزارت راه نشان می‌دهد مسئولان و مدیران سازمان راهداری آمادگی چندانی برای شرایط بحرانی نداشته‌اند. انسداد آزادراه‌های تهران-پردیس،‌تهران-قم، ساوه و… در ساعت‌های اولیه بارش چند گمانه را به‌وجود آورد؛ یکی آن‌که شن و نمک مورد نیاز علی رغم هشدارهای سازمان هواشناسی در خصوص بارش برف و کولاک به اندازه کافی دپو نشده بود.

یا این‌که پیمانکار مربوطه در  این زمینه کم‌کاری کرده است. کمبود اعتبارات یکی از مسائلی بوده که طی سال‌های اخیر رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همواره از ان گلایه کرده و راهکارهای متعددی از جمله نگهداری جاده‌ها از طریق پول مردم را در این رابطه ارائه کرده است. گفته می‌شود برخی ادارات راهداری شهرستان‌ها به خصوص شهرستان‌های تهران هزینه مورد نیاز برای تامین سوخت لودر و گریدر را نیز ندارند.

انتهای پیام/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *