نخستین جشنواره موسیقی بومی گیلان برگزار میشود

محمدرضا صفر پور گفت : جشنواره موسیقی بومی گیلان به‌عنوان نماد فرهنگی‌ موسیقی استان در عرصه‌ اجرا و تولید آثار فاخر و ارزشمند موسیقی بومی با بهره‌گیری از استادان این حوزه و نیز پژوهشگران برجسته موسیقی‌ برگزار می شود.
وی اظهار داشت: این جشنواره ضمن حفظ کرامت هنر موسیقی بومی و استادان این حوزه، با رعایت اخلاق حرفه‌ای اقدام به ایجاد  فرصت‌های برابر برای شکوفایی و پرورش استعدادهای موسیقی بومی می کند و می‌کوشد ظرفیت‌های موسیقی نواحی گیلان را در سطح کشور معرفی کند.

وی تصریح کرد: جشنواره موسیقی بومی گیلان در  سه بخش اصلی موسیقی نواحی گیلان، موسیقی شهری استان و بخش آزاد (غیررقابتی) برگزار می شود.
وی ادامه داد: در بخش موسیقی نواحی گیلان خوانندگان و نوازندگان سازهای زهی، بادی و کوبه مناطق مختلف گیلان به رقابت خواهند پرداخت؛ در این بخش قسمت ویژه‌ای برای «حرکات و مناسک آئینی» در نظر گرفته شده‌است.
صفرپور اضافه کرد:  همچنین، در حوزه‌ موسیقی شهری، بخشی برای «تک‌نوازی» و «گروه‌نوازی» و بخشی نیز با عنوان «آفرینش و آهنگسازی» در نظر گرفته شده است.
وی گفت: بخش آزاد جشنواره که به صورت غیررقابتی در نظر گرفته شده‌است فرصتی برای حضور علاقمندان بدون محدودیت سنی اما با محتوای اجرا شده در ارتباط با گیلان را فراهم می‌آورد.
وی اظهار داشت: جشنواره در قالب سه گروه سنی «الف» ۱۵ تا ۱۸ سال (متولدین سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴)، «ب» ۱۹ تا ۲۳ سال(متولدین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ )و «ج» ۲۴ تا ۲۹ سال (متولدین سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۵ ) برگزار می شود.
وی ادامه داد: متقاضیانی که سن آنها از ۱۵ سال کمتر است نیز در صورت آمادگی و تمایل می توانند آثار خود را برای بررسی در گروه «الف» ارسال کنند.  
وی تاکید کرد: جشنواره در یک مرحله برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان باید آثار خود را تا تاریخ چهارم اسفند ماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند؛ پس از بررسی و ارزیابی آثار ارسالی توسط هیات های داوری از منتخبان برای شرکت در اجرای صحنه ایِ جشنواره در رشت دعوت خواهد شد.

منبع : ایرنا