تاکید انصاری برضرورت تصویب دو لایحه FATF و CFT

مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شعار سال ۱۴۰۰ که «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» اعلام شد،  اظهار داشت: نام‌گذاری‌های سال که توسط رهبر انقلاب انجام می‌شود به انگیزه جهت دادن به حرکت و اقدامات کشور اعم از اقدامات دولتی و غیردولتی است. رهبر انقلاب سال گذشته را سال «جهش تولید» نامگذاری فرمودند، اما متاسفانه با مشکلاتی مواجه بودیم که مهم‌ترین آن شیوع کرونا بود که در عرصه جهانی تاثیر عمیقی را بر فعالیت‌های اقتصادی همه کشورها و به تبع آن کاهش تولید در ایران داشت. البته در عین حال در کشور ما تولیدگران به ویژه کشاورزان تلاش بسیار خوبی داشتند. 

تحریم‌ها حق ملت ایران نیست

وی افزود: در موانع زدایی، دو نوع موانع داریم؛ در یک بخش موانع خارجی و در بخش دیگر موانع داخلی هستند. موانع خارجی روشن و مهم‌ترین آنها تحریم‌ها هستند که باید برای رفع آنها تلاش کنیم. با رعایت اصولی که داریم با دیپلماسی فعال، پشتیبانی از دیپلماسی کشور و وحدت همه مردم به ویژه قوا و نیز همکاری آنها با یکدیگر در حوزه دیپلماتیک، پشتیبانی و حقوقی باید بتوانیم تحریم‌ها را برداریم.

این سیاستمدار اصلاح‌طلب با بیان اینکه تحریم‌ها حق ملت ایران نیست و یک ظلم فاحش و یک جنایت علیه ما است، یادآور شد: امیدوارم بتوانیم با تدبیر درست و تعامل سازنده با کشورهای جهان، موانع رفع تحریم‌ها را برداریم. از جمله موانع بین‌المللی، برخی ناهنجاری‌ها در تعاملات ما با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی است. به هر میزان که تعامل ما با جهان مبتنی بر احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز باشد، تبعا برای کالاهای نفتی و غیرنفتی خود بازار به دست خواهیم آورد. همچنین برای جذب سرمایه خارجی و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای، موانعی موجود است.

تصویب دو لایحه CFT و پالرمو یک ضرورت قطعی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه از جمله موانع بزرگ دیگر بحث مسائل بانکی ما است؛ امروز سیستم بانکی ما زمین‌گیر و قفل شده است، افزود:‌ به عنوان کسی که دو سال در این زمینه کار کرده با آگاهی می‌گویم که تصویب دو لایحه CFT و پالرمو که دو لایحه از چهار لایحه مربوط به FATF هستند، یک ضرورت قطعی است. ما نمی‌توانیم بدون داشتن حساب مرتبط با نظام بانکی جهانی، یک تجارت فعال و پویا داشته باشیم. با توجه به ملاحظات و حق تحفظی که دولت پیشنهاد کرده، مجمع تشخیص نیز آن را بررسی کرده است،‌ امکان آن را وجود دارد که ما منافع ملی خودمان را حفظ و لوایح را نیز تصویب کنیم، باید مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین ماه فروردین این دولایحه را تصویب کند و باید مشکل و محدودیت سنگینی که در حوزه تعاملات بانکی برای ایران به وجود آمده را رفع کنیم.

حتماً باید یک پالایش جدی در زمینه مقررات زدایی به نفع تسهیل تولید داشته باشیم

وی با اشاره به موانع داخلی گفت: بخشی از این موانع به رقابت‌های نادرست و کارشکنی‌هایی که دستگاه‌ها در کار یکدیگر انجام می‌دهند و همچنین رقابت‌های سیاسی کودکانه‌ای که در آنها منافع ملی نادیده گرفته می‌شود، بازمی‌گردد. این که موفقیت یک دولت را یک گروهی که رقیب دولت بوده برنتابد، یا احیاناً بین مجلس و دولت و نهادهای حکومتی که وجود دارد، هماهنگی وجود نداشته باشد و به نوعی در کار یکدیگر اخلال ایجاد کنند، موانع بزرگی است که وجود دارد.

انصاری با تاکید بر اینکه حتماً باید یک پالایش جدی در زمینه مقررات زدایی به نفع تسهیل تولید داشته باشیم، گفت: سال جدید باید به سال تلاش همگانی در جهت افزایش تولید و رفع مشکل زندگی و معیشت مردم تبدیل شود؛ چرا که وضع فعلی قابل دوام نیست و اقشار محروم و مستضعف جامعه بیش از این تاب و تحمل فشار را ندارند. وظیفه ملی، دینی و انقلابی ایجاب می‌کند که دست به دست هم دهیم و فشار را از دوش اقشار محروم برداریم.

وی در پاسخ به اینکه انتخابات سال آینده چقدر و چگونه می‌تواند شعار سال را محقق کند، تصریح کرد:‌ اگر عرصه انتخابات، ایجاد نشاط و مشارکت حداکثری مردم باشد، طبعاً این نشاط و مشارکت اولین تاثیر خود را در حوزه تولید، رفع موانع و جلب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی انجام خواهد داد و اگر انتخابات کم رمق و با مشارکت حداقلی انجام شود، قطعاً تاثیرات منفی در عرصه داخلی و جهانی در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصاد به ویژه در بخش تولید خواهد داشت.

/جماران